BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zastosowanie techniki dyferencjału semantycznego w badaniach nad orientacjami społeczno-politycznymi młodzieży
Data: [2001]
Badacz: Helena Ostrowicka
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiły treść i związki orientacji społeczno-politycznych młodzieży aktywnej w stowarzyszeniach o charakterze politycznym (tj. Stowarzyszenie „Młodzi Demokraci”, Stowarzyszenie Młodej Lewicy Demokratycznej, Młode Centrum i in.). Do zebrania materiału badawczego posłużono się techniką dyferencjału semantycznego, obejmującego 34 pary przymiotników. W badaniu wzięło udział 160 osób, które poproszono o ocenę na siedmiostopniowej skali dwóch obiektów – idealnego oraz polskiego polityka. Wśród respondentów znajdowali się studenci informatyki, kierunków pedagogicznych Akademii Bydgoskiej oraz grupa młodych polityków z różnych ugrupowań. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że według respondentów wzór polityka tworzą głównie walory etyczne oraz komunikacyjne. Okazało się, że badani oczekiwali także od polityków lojalności, prawdomówności oraz poczucia humoru. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano również, że około 14% ankietowanych oczekiwało od osób zaangażowanych w politykę zdecydowanego, drapieżnego stylu działania. Natomiast w charakterystyce polskiego polityka badani używali przede wszystkim takich określeń jak: nieetyczny, apodyktyczny i drapieżny. Odnotowano również, że ponad połowa respondentów uznała polskich polityków za osoby nudne.

Deskryptory TESE: polityka, postawa, zachowania, młodzież, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, społeczeństwo
TESE descriptors: politics, attitude, behaviour, youth, social behaviour, social competences, society
Publikacje:
  • Ostrowicka-Miszewska, H. (2002). Zastosowanie techniki dyferencjału semantycznego w badaniach nad orientacjami społeczno-politycznymi młodzieży. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3, 83-94.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"