BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zastosowanie paradygmatu strategicznego wobec stylów poznawczych: zaostrzanie – wygładzanie
Instytucja:
Data: 1996
Badacz: Maciej Załuski
Abstrakt:

Badanie było częściowo finansowane ze środków pochodzących z grantu KBN nr 1-1053-91-01, prowadzonego przez E. Nęckę, Poznawcze korelaty inteligencji (pokryto z nich koszty opracowania oprogramowania komputerowego użytego w badaniu). Celem badania była weryfikacja hipotezy, zgodnie z którą przynależność do grup wyznaczonych ze względu na style poznawcze (zaostrzanie – wygładzanie) warunkuje rodzaj stosowanych strategii pamięciowych (wyobrażeniowa – werbalna). Druga postawiona w badaniu hipoteza głosiła, że różnice międzygrupowe na poziomie wykonania Testu Kwadratów w sposób istotny związane są z użyciem strategii pamięciowej. W ramach badania przeprowadzono dwa eksperymenty – w pierwszym użyto testu pamięci Świece, w drugim – Test Kwadratów w wersji podstawowej (stylowej) i eksperymentalnej (strategicznej). Wyniki badania pozwoliły potwierdzić pierwszą hipotezę – wykazano podstawowe różnice w stosowanych strategiach pamięciowych oraz zakresach ich użycia u osób należących do wyróżnionych grup stylowych. Wygładzacze częściej stosowali strategię wyobrażeniową i ujawniali większą skłonność do szerokiego zakresu jej stosowania (we wszystkich sytuacjach eksperymentalnych), a zaostrzacze korzystali częściej ze strategii opartej na sądach, również w szerokim zakresie. Osoby mieszczące się w połowie skali stylów poznawczych korzystali z obu strategii, co określono jako elastyczność pamięci. Wyniki badania sugerowały również poprawność drugiej hipotezy – Test Kwadratów mógł być stosowany do pomiaru strategii pamięciowych.

Deskryptory TESE: psychologia, inteligencja, test standaryzowany, uczeń, uczenie się
TESE descriptors: psychology, intelligence, standardised test, pupil, learning
Publikacje:
  • Załuski, M. (1997). Zastosowanie paradygmatu strategicznego wobec stylów poznawczych: zaostrzanie – wygładzanie. Czasopismo Psychologiczne, 3, 181-194.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"