Abstrakt: |
Celem badania była próba odpowiedzi na pytania: Jaki wpływ ma wykształcenie rodziców na wyzwolenie określonej postawy twórczej dziecka? Jaki wpływ ma atmosfera rodzinna na stwarzanie sytuacji wyzwalających postawę twórczą dziecka? Jakie działania plastyczne najchętniej podejmują dzieci w toku zajęć plastycznych? Badanie przeprowadzono w placówkach przedszkolnych województwa łódzkiego; objęto nim 80 respondentów; posłużono się sondażem diagnostycznym wśród rodziców, ankietą, obserwacją zajęć plastycznych w placówkach przedszkolnych oraz klas I-III. 60% rodziców miało wykształcenie wyższe, 20% średnie, 15% zawodowe, 5% podstawowe; miało to wpływ na zainteresowania dziecka. 70% stwierdziło, że atmosfera w domu jest życzliwa, przyjazna, 30% – dobra, względnie dobra. 40% badanych chodziło z dziećmi do kina na film, bajkę, teatrzyk, w tym 25% rodziców z wykształceniem wyższym; 20% badanych nie miało na to czasu z powodu pracy zawodowej, 15% nie miało funduszy, 10% twierdziło, że dzieci się nudzą i wolą inne zajęcia. Na podstawie obserwacji dzieci (60% w wieku przedszkolnym) stwierdzono, że przejawiają wielostronne zainteresowania w zabawie, rysunku i malarstwie, przedstawiają ciekawe tematy, spostrzeżenia z filmu, wycieczki; w toku zajęć z wychowania plastycznego przejawiają uzdolnienia w rysunku i malarstwie; potrafią odróżnić kolory, barwy, tworzyć gamę barw; chętnie podejmują wszelkie działania plastyczne. 75% dzieci dokonywało bardzo szczegółowych konstrukcji rysunku, u 15% były to proste schematy bez wyrazu. |