Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła analiza roli społecznej nauczyciela dorosłych. W badaniu wzięło udział 60 nauczycieli zatrudnionych w Zakładzie Doskonalenia Zawodowego w Toruniu w 2009 roku. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że zawód nauczyciela dorosłych nie cieszy się wysokim prestiżem w społeczeństwie. Zgodnie z otrzymanymi odpowiedziami jedynie 15% respondentów zaprzeczyło tej tezie. Wśród najczęściej wymienianych przyczyn niskiego prestiżu zawodu nauczyciela znalazły się niskie zarobki (69%) oraz upadek autorytetu (69%). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem ustalono również, że 28,3% badanych nie wybrałoby ponownie zawodu nauczycielskiego (po raz kolejny powodem były niskie płace – 76,5%, poczucie braku szacunku – 35,3%, nadmiar trudności towarzyszących wykonywaniu pracy nauczyciela – 29,4%). Jednocześnie okazało się, że zdecydowana większość ankietowanych (75%) lubiła swoją pracę, 20% częściowo lubiło, a jedynie 5% zaprzeczyło jakiejkolwiek identyfikacji z własnym zawodem. Respondenci czuli się odpowiednio przygotowani do wykonywania pracy nauczyciela dorosłych – 20% pedagogów zdecydowanie potwierdziło tę tezę, 63,3% wskazało odpowiedź, że raczej tak, natomiast niewłaściwie przygotowanie odczuwało 16,7% osób. |