
Obserwuj
Tytuł badania: |
Rola samooceny w ocenianiu osiągnięć uczniów w opinii wybranej grupy nauczycieli języka polskiego i historii |
Instytucja: |
|
Data: |
2010 |
Badacz: |
Maria Michlowicz, Zofia Starownik |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu poznanie opinii nauczycieli języka polskiego i historii o roli samooceny w ocenianiu osiągnięć uczniów. Badaczki wyszły z założenia, że kształtowanie samooceny ucznia wymaga zaangażowania zarówno jego samego, jak i uczących go nauczycieli, bowiem odpowiednia samoocena ma wpływ na wyniki w nauce oraz jest motywacją do dalszej skutecznej pracy. Jednocześnie doszły do wniosku, że uczeń polskiej szkoły nie prezentuje wysokiego poziomu opanowania umiejętności samooceny, ponieważ w dalszym ciągu podstawową informacją o jego osiągnięciach jest ocena, a nie rzetelna refleksja. Analizie poddano 150 wypowiedzi nauczycieli odpowiedzialnych za przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej 100 osób) i sprawdzianu po klasie szóstej (zadania z języka polskiego i historii; 50 osób). Źródłem wypowiedzi były aktywności nauczycieli na platformie edukacyjnej MOODLE: głosowanie (sonda) na zadany temat oraz wypowiedzi podczas dyskusji na forum. Wyniki badań potwierdziły, że warto rozważyć i podjąć kompleksowe działania na rzecz pomniejszenia zjawiska uczenia pod egzamin na rzecz budowania obrazu refleksyjnego i samodzielnego ucznia, który potrafi myśleć krytycznie.
|
Deskryptory TESE: |
egzamin, ewaluacja, nauczyciel, wsparcie dla nauczycieli, ocena nauczycieli, organ doradczy, ocenianie, samoocena |
TESE descriptors: |
examination, evaluation, teacher, support for teachers, evaluation of teachers, advisory body, marking, self-evaluation |
Publikacje: |
- Michlowicz, M. i Starownik, Z. (2010). Rola samooceny w ocenianiu osiągnięć uczniów w opinii wybranej grupy nauczycieli języka polskiego i historii. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.). Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego (s. 208-217). Kraków: Grupa Tomami.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.