BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola samooceny w ocenianiu osiągnięć uczniów w opinii wybranej grupy nauczycieli języka polskiego i historii
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Maria Michlowicz, Zofia Starownik
Abstrakt:

Badanie miało na celu poznanie opinii nauczycieli języka polskiego i historii o roli samooceny w ocenianiu osiągnięć uczniów. Badaczki wyszły z założenia, że kształtowanie samooceny ucznia wymaga zaangażowania zarówno jego samego, jak i uczących go nauczycieli, bowiem odpowiednia samoocena ma wpływ na wyniki w nauce oraz jest motywacją do dalszej skutecznej pracy. Jednocześnie doszły do wniosku, że uczeń polskiej szkoły nie prezentuje wysokiego poziomu opanowania umiejętności samooceny, ponieważ w dalszym ciągu podstawową informacją o jego osiągnięciach jest ocena, a nie rzetelna refleksja. Analizie poddano 150 wypowiedzi nauczycieli odpowiedzialnych za przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej 100 osób) i sprawdzianu po klasie szóstej (zadania z języka polskiego i historii; 50 osób). Źródłem wypowiedzi były aktywności nauczycieli na platformie edukacyjnej MOODLE: głosowanie (sonda) na zadany temat oraz wypowiedzi podczas dyskusji na forum. Wyniki badań potwierdziły, że warto rozważyć i podjąć kompleksowe działania na rzecz pomniejszenia zjawiska uczenia pod egzamin na rzecz budowania obrazu refleksyjnego i samodzielnego ucznia, który potrafi myśleć krytycznie
 

Deskryptory TESE: egzamin, ewaluacja, nauczyciel, wsparcie dla nauczycieli, ocena nauczycieli, organ doradczy, ocenianie, samoocena
TESE descriptors: examination, evaluation, teacher, support for teachers, evaluation of teachers, advisory body, marking, self-evaluation
Publikacje:
  • Michlowicz, M. i Starownik, Z. (2010). Rola samooceny w ocenianiu osiągnięć uczniów w opinii wybranej grupy nauczycieli języka polskiego i historii. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.). Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego (s. 208-217). Kraków: Grupa Tomami.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"