BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola rodziny w wychowywaniu niepełnosprawnego dziecka
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Agnieszka Czarnecka, Agnieszka Mielczarek
Abstrakt:

Celem badań była analiza warunków materialnych i społecznych wśród rodzin, które wychowują dziecko niepełnosprawne, a także trudności, jakie napotykają oni na co dzień. Główny problem badawczy brzmiał: czy rodzice wychowujący dziecko niepełnosprawne napotykają trudności, które muszą pokonywać na ogół samodzielnie i ponad siły? Hipoteza badawcza natomiast brzmiała: rodzina wychowująca dziecko niepełnosprawne pokonuje wiele trudności w celu prawidłowego wychowania i rozwoju swojego dziecka. W badaniach posłużono się sondażem diagnostycznym. Przebadano 15 rodzin, które wychowywały 22 dzieci niepełnosprawnych (12 dziewczynek, 10 chłopców). Uczniowie uczęszczali do Zespołu Szkół Integracyjnych nr 1 we Włocławku. Niepełnosprawność dotyczyła upośledzeń umysłowych (w stopniu lekkim, umiarkowanym oraz z zespołem Downa). Wiek badanych oscylował w granicach 7-16 lat. Analiza wyników badań pokazuje, że dziecko niepełnosprawne jest zazwyczaj wychowywane przez obojga rodziców (wyjątkiem jest co czwarta rodzina, w której opiekę nad dzieckiem niepełnosprawnym przejęła matka lub dziadkowie). Upośledzenie dziecka – co wynika z badań – nie ma znaczącego wpływu na zmniejszenie grona znajomych rodziców takiego dziecka (zmniejsza się jedynie intensyfikacja spotkań). Wyniki badań pokazują, że większość matek dzieci niepełnosprawnych intelektualnie nie wiedziała w trakcie ciąży o chorobie dziecka (przyczyną były rzadkie kontakty z lekarzem prowadzącym). Większość rodzin korzystała z pomocy społecznej (cel: pozyskanie środków finansowych).

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, młodzież, wychowanie dziecka, badania naukowe, rodzice, rodzina, osoby niepełnosprawne, opieka nad dzieckiem
TESE descriptors: intellectual disability, youth, child rearing, research, parents, family, people with disabilities, childcare
Publikacje:
  • Mielczarek, A. i Czarnecka, A. (2006). Rola rodziny w wychowywaniu niepełnosprawnego dziecka. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1, 48-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"