BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola rodziny w rozwoju zainteresowań muzycznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Data: 1993 – 1994
Badacz: Ewa Misiewicz
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie wpływu rodziny dziecka uzdolnionego muzycznie na rozwój jego zainteresowań. Badaniem objęto 150 uczniów klas I-III wszystkich szkół podstawowych w Słupsku (15), w tym 85 dziewczynek i 65 chłopców. Uczniowie klas pierwszych stanowili 20% próby, klas drugich – 40%, klas trzecich – 40%. Wyniki badania wykazały, że uczniowie przejawiający zainteresowania muzyczne oraz zdolności w tym kierunku pochodziły na ogół z rodzin inteligenckich o wysokim statusie społeczno-kulturowym oraz dość dobrych warunkach materialnych. Przeważały również rodziny spójne i pełne, w których nie występowały napięcia i sytuacje konfliktowe oraz w których panowała atmosfera wychowawcza sprzyjająca wymianie doświadczeń muzycznych. 60% rodziców wykazywało świadomość zainteresowań i uzdolnień swoich dzieci. W rodzinach, w których dzieci nie posiadały uzdolnień muzycznych, to zwykle matkom zależało na posłaniu ich do szkoły muzycznej lub ogniska. W rodzinach dzieci uzdolnionych rodzice wykazywali wysokie aspiracje względem osiągnięć muzycznych dzieci – w 98% przypadkach zależało im bardzo, by dzieci kontynuowały naukę w szkołach muzycznych. Dzieci uzdolnione muzycznie pochodziły na ogół z wielopokoleniowych rodzin muzyków – aż w 66% przypadków jeden z rodziców potrafił grać na instrumencie muzycznym (w rodzinach dzieci nieuzdolnionych muzycznie takie przypadki stanowiły 23%). Rodzice dzieci uzdolnionych częściej kultywowali tradycję muzyczną, słuchali audycji radiowych i oglądali programy telewizyjne związane z tym tematem, częściej też bywali na koncertach.

Deskryptory TESE: muzyka, uzdolniony uczeń, relacja rodzice – dziecko, rodzina, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: music, gifted pupil, parent-child relation, family, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Misiewicz, E. (1996). Rola rodziny w rozwoju zainteresowań muzycznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 4, 159-164.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"