Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie wpływu rodziny dziecka uzdolnionego muzycznie na rozwój jego zainteresowań. Badaniem objęto 150 uczniów klas I-III wszystkich szkół podstawowych w Słupsku (15), w tym 85 dziewczynek i 65 chłopców. Uczniowie klas pierwszych stanowili 20% próby, klas drugich – 40%, klas trzecich – 40%. Wyniki badania wykazały, że uczniowie przejawiający zainteresowania muzyczne oraz zdolności w tym kierunku pochodziły na ogół z rodzin inteligenckich o wysokim statusie społeczno-kulturowym oraz dość dobrych warunkach materialnych. Przeważały również rodziny spójne i pełne, w których nie występowały napięcia i sytuacje konfliktowe oraz w których panowała atmosfera wychowawcza sprzyjająca wymianie doświadczeń muzycznych. 60% rodziców wykazywało świadomość zainteresowań i uzdolnień swoich dzieci. W rodzinach, w których dzieci nie posiadały uzdolnień muzycznych, to zwykle matkom zależało na posłaniu ich do szkoły muzycznej lub ogniska. W rodzinach dzieci uzdolnionych rodzice wykazywali wysokie aspiracje względem osiągnięć muzycznych dzieci – w 98% przypadkach zależało im bardzo, by dzieci kontynuowały naukę w szkołach muzycznych. Dzieci uzdolnione muzycznie pochodziły na ogół z wielopokoleniowych rodzin muzyków – aż w 66% przypadków jeden z rodziców potrafił grać na instrumencie muzycznym (w rodzinach dzieci nieuzdolnionych muzycznie takie przypadki stanowiły 23%). Rodzice dzieci uzdolnionych częściej kultywowali tradycję muzyczną, słuchali audycji radiowych i oglądali programy telewizyjne związane z tym tematem, częściej też bywali na koncertach. |