BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola rodziny w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego
Instytucja:
Data: maj 2011 – czerwiec 2011
Badacz: Grażyna Leśniewska, Jan Nikołajew
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy aktywności Polaków w zakresie poszczególnych dziedzin życia społecznego (m.in. przynależności do stowarzyszeń, udziału w wyborach, wolontariatu). Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny oraz ankietę Czy jesteśmy społeczeństwem obywatelskim?, którą wypełniło 441 osób. 56% respondentów stanowiła grupa wiekowa do 25 lat, odsetek osób w wieku od 41 do 60 lat wynosił 24%, od 26 do 40 lat – około 16%, a pozostałą grupę tworzyły osoby ponadsześćdziesięcioletnie. Niemal połowie badanych (47%) zdarzyło się dobrowolnie i nieodpłatnie pracować społecznie na rzecz potrzebujących (w tym 111 kobietom oraz 98 mężczyznon). Około 25% ankietowanych deklarowało bycie członkiem w różnych organizacjach lub stowarzyszeniach. Czynny udział w wyborach potwierdziło około 77% badanych (w tym 77,33% ogółu kobiet oraz 76,85% ogółu mężczyzn). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano ponadto, jakie cechy współczesnego obywatela cieszyły się największą popularnością wśród ankietowanych. Za najbardziej pożądaną uznano pozytywny stosunek do drugiego człowieka (76%), w dalszej kolejności tolerancyjność (74%), wrażliwość (69%) oraz umiejętność podejmowania decyzji i działań (68%). Do najmniej istotnych zaliczono dbanie wyłącznie o własne interesy (5%), przebojowość (26%) oraz zaufanie do otoczenia (27%). W ramach projektu badawczego zorganizowano panel dyskusyjny Rola rodziny w kształtowaniu postaw obywatelskich, którego uczestnicy jednogłośnie uznali wpływ rodziców za zasadniczy nie tylko w zakresie osiągnięć szkolnych, lecz także dojrzałości społeczno-emocjonalnej dzieci.

Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, wychowanie obywatelskie, rozwój dziecka, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, rodzina, rodzice, uczeń, dziecko, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: child rearing, civics, child development, social behaviour, social competences, family, parents, pupil, child, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Nikołajew, J. i Leśniewska, G. (2012). Rola rodziny w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego. Management and Business Administration. Central Europe, 2, 123-135.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"