BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola środowiska rodzinnego w wychowaniu dziecka sukcesu
Data: [2000]
Badacz: Joanna Kawalec
Abstrakt:

Celem badania było prześledzenie zależności, jaka zachodzi między niektórymi czynnikami środowiska rodzinnego a sukcesami dziecka w wieku przedszkolnym. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz ankietę skierowaną do rodziców, wywiady z nauczycielami i analizę dokumentacji przedszkola. W ocenie sukcesu dziecka w wieku przedszkolnym wzięto pod uwagę następujące czynniki: zachowanie dziecka w grupie i sposób wykonywania zadań, wybrane właściwości rozwoju indywidualnego (sprawność umysłowa, manualna i ruchowa), zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie wybranych treści programowych. Dzieci podzielono na: dzieci sukcesu (dzieci bardzo dobrze przygotowane do szkoły), dzieci otwarte na sukces (dzieci dobrze przygotowane), dzieci bez sukcesu (dzieci wymagające pracy wyrównawczej). Badanie objęło 25 dzieci. Badana grupa sześciolatków w większości osiągała sukcesy w przedszkolu – jako dzieci sukcesu zakwalifikowano dziewięcioro badanych, a jako dzieci otwarte na sukces – 11 badanych. Pięć osób miało trudności w osiągnięciu sukcesu. Postawy rodzicielskie badanych w zakresie okazywania dzieciom miłości i wsparcia ujawniły, że rodzice dzieci sukcesu częściej niż w przypadku dzieci otwartych na sukces i dużo częściej niż w przypadku dzieci z problemami w szkole: deklarują bezwarunkowe oddanie dzieciom, są dostępni dla dzieci, nawiązują częsty kontakt wzrokowy i słuchają dzieci ze zrozumieniem. Dzieci otwarte na sukces były za to nieco bardziej dopieszczane, tzn. nieco częściej ich rodzice deklarowali, że czuło się z nimi obchodzą, dotykają i przytulają. Trzeba jednak przy tym zaznaczyć, że mała liczebność próby sprawiła, iż różnice te sprowadzały się nieraz do jednej osoby, szczególnie w przypadku różnic między postawami rodziców dzieci sukcesu i dzieci otwartych na sukces. Deklaracje rodziców odnoszące się do ich postaw w zakresie sposobów motywowania dzieci ujawniły, że rodzice dzieci sukcesu i dzieci otwartych na sukces nagradzali dziecko, chwalili je, pomagali w zdobyciu wiedzy i umiejętności umożliwiających osiągnięcie sukcesu, angażowali dziecko w takie zajęcia, w których może odnieść sukces, pomagali dziecku wybrać własne cele (wszystkie odpowiedzi nieco częściej padały w przypadku rodziców dzieci otwartych na sukces). Dzieci bez sukcesu były chwalone, nagradzane i angażowane w zajęcia rzadziej, a dla pozostałych sposobów motywowania wystąpił w ich przypadku brak wskazań. Badanie potwierdziło zatem tezę, że istnieje ścisła korelacja między środowiskiem rodzinnym dziecka a sukcesami osiąganymi przez nie już na poziomie edukacji przedszkolnej.

Deskryptory TESE: relacja rodzice – dziecko, motywacja, edukacja przedszkolna, świadectwo ukończenia szkoły, rodzina
TESE descriptors: parent-child relation, motivation, pre-primary education, school-leaving certificate, family
Publikacje:
  • Kawalec, J. (2000). Rola środowiska rodzinnego w wychowaniu dziecka sukcesu. Edukacja i Dialog, 5, 57-65.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"