BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poglądy pszczyńskiej młodzieży na temat funkcjonowania podkultur młodzieżowych
Data: kwiecień 1998
Badacz: Anna Nowak
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii wśród młodzieży z Pszczyny na temat funkcjonowania subkultur młodzieżowych. Badaniem objęto 90 uczniów szkół ponadpodstawowych: po 30 z liceum ogólnokształcącego, Technikum Technologii Żywności, Zasadniczej Szkoły Zawodowej przy Liceum Ekonomicznym. Badanych wybrano losowo. Ponad połowa uczniów pochodziła z rodzin inteligenckich. Wśród uczniów 59% stanowiły kobiety. Wiek badanych mieścił się w przedziale 16–18 lat. Aż 72,3% uczniów zadeklarowało, że nie interesuje się subkulturami młodzieżowymi. Twierdzili, że subkultury nie mogą zaoferować im niczego ciekawego albo nie wydają się im ciekawe. 84% uczniów trafnie zdefiniowało subkultury jako specyficzny styl zachowania, sposób postępowania, ubierania się, słownictwo, określone normy postępowania wewnątrzgrupowego. Połowa uczniów szkół zawodowych zaliczała podkultury do środowiska przestępczego. Uczniowie wszystkich typów szkół podobnie określali źródła informacji o subkulturach; wymieniano: środki masowego przekazu (80%), informacje od rówieśników (43,3%), obserwacje członków subkultur (23,3%). Do definicji subkultury najrzadziej zaliczano rodzaj słuchanej muzyki. Uczniowie niewiele wiedzieli o sposobach porozumiewania się przez członków podkultur młodzieżowych. Najwięcej badani wiedzieli na temat subkultur: hippisów, punków, skinów, raperów, rastafarian oraz depeszowców. W Pszczynie działało – według badanej młodzieży – najwięcej: skinów, punków, metalowców, dysk omanów, rockersów, raperów, satanistów. Subkulturą najczęściej akceptowaną przez badanych byli hippisi; uczniowie szkół zawodowych preferowali raperów ze względu na luz w zachowaniu i swobodę w życiu. O przynależności do subkultury nie decyduje – w opinii badanych – płeć ani pochodzenie społeczne. Badanie wykazało, że subkulturami młodzieżowymi najczęściej interesują się uczniowie technikum, dla młodzieży subkultury stanowią formę zabawy w grupie rówieśników, a nie – jak przed laty – przede wszystkim możliwość kontestacji uwarunkowań społecznych.

Deskryptory TESE: organizacja młodzieżowa, postawa, buddyzm, hinduizm, relacje międzygrupowe, relacje interpersonalne, religia, socjalizacja
TESE descriptors: youth organisation, attitude, Buddhism, Hinduism, intergroup relations, interpersonal relations, religion, socialisation
Publikacje:
  • Nowak, A. (2000). Poglądy pszczyńskiej młodzieży na temat funkcjonowania podkultur młodzieżowych. Chowanna, 1, 21-31.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"