Abstrakt: |
W badaniu na temat poglądów, postaw i aspiracji młodzieży szkół zawodowych pytano o: niepokoje i marzenia na początku roku kalendarzowego, co uczniowie zawdzięczają szkołom, do których uczęszczają albo uczęszczali, w zakresie wychowania i nauczania, co uczniowie uważają w szkole i klasie za dobre, co chcieliby zmienić, co ewentualnie mogłoby przeszkodzić w zmianach. Badania przeprowadzano od 1982 roku w styczniu i lutym. W 1990 roku badaniem objęto 2950 uczniów z 37 szkół, ze 126 klas. 1897 uczniów uczęszczało do średnich szkół zawodowych (techników, liceów zawodowych, liceów ekonomicznych, 1053 osoby do zasadniczych szkół zawodowych. 52% respondentów odczuwało niepokój związany z sytuacją społeczno-polityczną i gospodarczą kraju: inflacją, wzrostem kosztów utrzymania wzrostem cen, zagrożeniem bezrobociem. Obawy uczniów wywoływała także demoralizacja społeczeństwa, upadek kultury społecznej, tradycji i etosu pracy. 14% badanych niepokoiło się o swoją przyszłość, 10% – o naukę w szkole, niespełna 1% – o patologie społeczne. 42% badanych marzyło o pozytywnym ukończeniu szkoły, duża część także o stabilizacji społeczno-politycznej i gospodarczej kraju. Zmalała za to liczba uczniów – w porównaniu z 1989 rokiem – którzy chcieliby emigrować. Bardzo często niepokoje nastolatków i ich marzenia wiązały się z ogólną kondycją kraju, państwa i narodu. 64% uczniów wypowiedziało się pozytywnie o roli szkoły podstawowej w kształtowaniu świadomości obywatelskiej młodzieży. Badani jednak uznali mniejszą rolę szkoły zawodowej w kształtowaniu tego typu postaw – pozytywnie o roli szkoły zawodowej w tym zakresie wypowiedziało się 32% badanych. Na podstawie wyników można było stwierdzić, że młodzież ucząca się w szkołach zawodowych interesuje się przede wszystkim: problematyką społeczną, polityczną i gospodarczą kraju, zagadnieniami związanymi ze szkołą, problematyką społeczno-moralną, a zwłaszcza stosunkami międzyludzkimi i patologiami, losami kraju i jego przyszłością, sytuacją polityczną Europy Środkowo-Wschodniej. |