Abstrakt: |
Celem badania było poznanie poglądów na temat wybranych aspektów życia seksualnego nauczycieli wychowania do życia w rodzinie. Przeprowadzono je w ramach badań międzynarodowych Baltic Sea Regional Study non Adolescent Sexuality realizowanych w siedmiu państwach rejonu Morza Bałtyckiego (Norwegia, Szwecja, Islandia, Litwa, Estonia, Rosja i Polska) w kooperacji z Children at Risk. Badaniem objęto 750 nauczycieli z 250 szkół ponadgimnazjalnych, w tym 250 dyrektorów szkół, 250 wychowawców klas oraz 250 nauczycieli wychowania do życia w rodzinie. Zastosowano kwestionariusz ankiety Nauczyciele o młodzieży i edukacji. Większość nauczycieli wyraziła poglądy na wybrane aspekty życia seksualnego człowieka zgodne z etyką złotego środka, zgodnie z którą celem pożycia jest szczęście osobiste i satysfakcja seksualna, współżycie pozamałżeńskie i antykoncepcja są akceptowane, a swoboda seksualna nie jest ograniczana poza przypadkami niedojrzałości i wyraźnej szkodliwości w jej korzystaniu (Sieja 1999). Wśród poglądów zgodnych z etyką złotego środka znalazły się opinie dotyczące norm obyczajowych, małżeństwa, stosunków pozamałżeńskich, masturbacji i funkcjonowania agencji towarzyskich. Poglądy nauczycieli na temat pornografii i homoseksualizmu zaliczono z kolei do zgodnych z etyką restrykcyjną, w której seks uznawany jest za wartościowy jedynie w ramach związków małżeńskich i jako czynnik prokreacyjny (Sieja 1999). Postawa wyrażana przez nauczycieli pozostawała w związku przede wszystkim ze stosunkiem badanych do religii oraz z poglądami politycznymi. Etykę restrykcyjną częściej prezentowały osoby o poglądach prawicowych i określające się jako wierzące i praktykujące niż osoby o poglądach lewicowych określające się jako niewierzące. |