Tytuł badania: |
Poglądy na naukę języka obcego u osób z wysoką i niską gotowością komunikacyjną w języku angielskim |
Instytucja: |
|
Data: |
grudzień 2008 – styczeń 2010 |
Badacz: |
Ewa Piechurska-Kuciel |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza profilu uczniów ze skrajnymi poziomami gotowości komunikacyjnej w języku obcym i ich poglądów na naukę języka obcego. W badaniu wzięło udział 609 uczniów z 23 klas z 6 opolskich liceów (w tym 396 dziewcząt i 225 chłopców). Pomiaru gotowości komunikacyjnej (GK) dokonano dwukrotnie – w pierwszej oraz trzeciej klasie. Na podstawie uzyskanych wyników wyłoniono docelową próbą liczącą 8 osób (4 osoby z bardzo niskim poziomem GK oraz 4 osoby z bardzo wysokim poziomem GK). Do zebrania materiału posłużono się metodą wywiadu. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wspólnym mianownikiem dla obu grup był afekt – pozytywny w przypadku uczniów z wysokim stopniem gotowości komunikacyjnej oraz negatywny w odniesieniu do uczniów, których cechowała niska gotowość komunikacyjna. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami z wysoką gotowością łączyły się poczucie bezpieczeństwa, chęć osiągnięcia wysokiej biegłości oraz duża satysfakcja. Z kolei niska gotowość miała związek z poczuciem zagrożenia i zniechęcenia oraz poczuciem konieczności sprostania wymogom systemu edukacyjnego. |
Autorskie słowa kluczowe: |
unikanie, gotowość komunikacyjna w języku obcym, refleksja, afekt, bariera językowa |
Author's Keywords: |
avoidance, willingness to communicate in L2, reflection, affect, language barrier |
Deskryptory TESE: |
nauczanie, nauczanie języków obcych, język, kompetencja uczenia się, kompetencje językowe, umiejętności komunikowania się, angielski |
TESE descriptors: |
teaching, foreign language teaching, language, learning to learn, language skills, communicative competences, English |
Publikacje: |
- Piechurska-Kuciel, E. (2014). Poglądy na naukę języka obcego u osób z wysoką i niską gotowością komunikacyjną w języku angielskim. Neofilolog, 42, 241-254.
|