Abstrakt: |
Celem badania było poznanie poglądów rodziców uczniów z zaburzeniami rozwojowymi na szkołę i system kształcenia. Badaniem ankietowym objęto 214 rodziców uczniów z różnymi rodzajami zaburzeń rozwojowych z SP nr 2 w Nowym Mieście Lubawskim (próba wytypowana na podstawie analizy dokumentów), otrzymano 140 zwrotów ankiet. Wyniki wykazały, że 86,96% badanych odpowiadał system kształcenia dziecka, 11,59% nie odpowiadał. 69,28% nie chciało zmian w obecnym systemie kształcenia, 24,28% chciałoby coś zmienić. Sugestie zmian dotyczyły dydaktyki, nauki języka obcego, organizacji pracy klasy i szkoły, podręczników, bazy materialnej. 88,57% badanych nie zgłaszało swoich pomysłów dotyczących systemu kształcenia i szkoły instytucjom lub osobom kompetentnym, robiło to 6,43%. 47,86% zauważyło wpływ swoich kontaktów ze szkołą na poprawę szkolnej sytuacji dziecka, 38,57% nie zauważyło tego. Stwierdzono, że rodzice w większości przyjmowali postawę podporządkowaną wobec inicjatyw ze strony szkoły; mimo dysponowania ciekawymi spostrzeżeniami, uwagami i postulatami nie chcieli się nimi dzielić z osobami odpowiedzialnymi za stan oświaty; uznano to za możliwy efekt braku wiary, niechęci do „wychylania się”, obawy przed nieprzychylnym przyjęciem. |