BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poglądy rodziców na kształcenie dzieci z zaburzeniami rozwojowymi
Instytucja:
Data: 1995 – 1996
Badacz: Michał Weiner
Abstrakt:

Celem badania było poznanie poglądów rodziców uczniów z zaburzeniami rozwojowymi na szkołę i system kształcenia. Badaniem ankietowym objęto 214 rodziców uczniów z różnymi rodzajami zaburzeń rozwojowych z SP nr 2 w Nowym Mieście Lubawskim (próba wytypowana na podstawie analizy dokumentów), otrzymano 140 zwrotów ankiet. Wyniki wykazały, że 86,96% badanych odpowiadał system kształcenia dziecka, 11,59% nie odpowiadał. 69,28% nie chciało zmian w obecnym systemie kształcenia, 24,28% chciałoby coś zmienić. Sugestie zmian dotyczyły dydaktyki, nauki języka obcego, organizacji pracy klasy i szkoły, podręczników, bazy materialnej. 88,57% badanych nie zgłaszało swoich pomysłów dotyczących systemu kształcenia i szkoły instytucjom lub osobom kompetentnym, robiło to 6,43%. 47,86% zauważyło wpływ swoich kontaktów ze szkołą na poprawę szkolnej sytuacji dziecka, 38,57% nie zauważyło tego. Stwierdzono, że rodzice w większości przyjmowali postawę podporządkowaną wobec inicjatyw ze strony szkoły; mimo dysponowania ciekawymi spostrzeżeniami, uwagami i postulatami nie chcieli się nimi dzielić z osobami odpowiedzialnymi za stan oświaty; uznano to za możliwy efekt braku wiary, niechęci do „wychylania się”, obawy przed nieprzychylnym przyjęciem.

Deskryptory TESE: rodzice, szkoła podstawowa, specjalne potrzeby edukacyjne, rozwój dziecka, relacja rodzice – szkoła, uczeń, system edukacji
TESE descriptors: parents, primary school, special educational needs, child development, parent-school relation, pupil, education system
Publikacje:
  • Weiner, M. (1997). Poglądy rodziców na kształcenie dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Wychowanie na co Dzień, 9, 13-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"