Abstrakt: |
Badanie miało na celu charakterystykę sposobu postrzegania starości przez licealistów i studentów. Badaniem ankietowym objęto młodzież z województwa świętokrzyskiego w wieku 18-22 lat (N = 110). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wśród respondentów dominowały negatywne skojarzenia ze starością (65% skojarzeń), które obejmowały mniejszą sprawność fizyczną, choroby, smutek, osamotnienie, biedę, bezradność, śmierć. Skojarzenia pozytywne pojawiały się częściej w wypowiedziach studentów (40%) niż licealistów (18%) i dotyczyły mądrości, doświadczenia życiowego, pokoju, życzliwości, opiekuńczości, wnuków. Stwierdzono związek skojarzeń badanych z miejscem zamieszkania i płcią – dziewczęta mieszkające na wsi miały więcej negatywnych skojarzeń niż ich rówieśniczki z miasta, u chłopców zaś ujawniła się odwrotna tendencja. Zdaniem większości osiemnastolatków (91%) i dwudziestolatków (70%) życie w trzecim wieku jest nudne, monotonne, ciężkie i bolesne. 14% uważało, że życie traci wtedy sens. 29% licealistów i 25% studentów postrzegało starszych ludzi jako zmęczonych życiem, zgorzkniałych i nietolerancyjnych. Jednocześnie młodzież miała pozytywny stosunek do własnych dziadków – blisko połowa z nich cieszyła się, że ich ma, a 20% szanowało ich. 53% nie lubiło przebywać w towarzystwie ludzi starszych, 20% twierdziło, że czuje się swobodnie w ich towarzystwie. Większość badanych, myśląc o swojej starości, odczuwała lęk. Dla 53% wzorcem spędzania czasu w starszym wieku było przebywanie na emeryturze i zajmowanie się wnukami. Jednocześnie ponad połowa miała nadzieję pozostać aktywnymi i sprawnymi fizycznie. 42% licealistów i 44% studentów chciało być podobnymi do swoich własnych dziadków (osobami radosnymi, sprawnymi fizycznie, posiadającymi poczucie humoru). |