Abstrakt: |
Cele badania: określenie czynników wpływających na nastawienie ludzi wobec zmian, uporządkowanie wyróżnionych czynników od najbardziej sprzyjających zmianom do przeciwdziałających im, zaznaczenie przez badanych czynników, które warunkują ich postawy wobec reformy edukacyjnej. Badaniem objęto 320 nauczycieli ze szkół podstawowych w województwach śląskim, małopolskim i opolskim. Badani nauczyciele uczyli w klasach I-III i IV-VIII. Wykorzystano w badaniu autorską wersję kwestionariusza opartego na teorii pola siły K. Lewina. Wyróżniono trzy grupy czynników: psychospołeczne, wynikające z kształtu rozwiązań oraz metodologiczne. W grupie czynników psychospołecznych nauczyciele najczęściej wskazywali obawę przed trudniejszą pracą (74% wskazań). Spośród czynników wynikających z kształtu rozwiązań do najbardziej negatywnych nauczyciele zaliczali brak pewności zatrudnienia w związku ze zmianami organizacyjnymi oraz zmienianymi wymaganiami co do poziomu wykształcenia (98% wskazań). W grupie trzeciej do czynników metodologicznych, powodujących największy opór przed zmianami, zaliczano najczęściej (84% wskazań) brak pełnej informacji o celach i istocie zmian. Nauczyciele na ogół wykazywali pozytywny stosunek wobec reformy edukacyjnej. Opór wobec zmian wzbudzały sposób wdrażania reformy oraz niemożność włączenia się w prace nad nią. |