BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obszary oporu czynnych nauczycieli względem reformy edukacyjnej
Data: 1998 – 1999
Badacz: Ewa Szadzińska
Abstrakt:

Cele badania: określenie czynników wpływających na nastawienie ludzi wobec zmian, uporządkowanie wyróżnionych czynników od najbardziej sprzyjających zmianom do przeciwdziałających im, zaznaczenie przez badanych czynników, które warunkują ich postawy wobec reformy edukacyjnej. Badaniem objęto 320 nauczycieli ze szkół podstawowych w województwach śląskim, małopolskim i opolskim. Badani nauczyciele uczyli w klasach I-III i IV-VIII. Wykorzystano w badaniu autorską wersję kwestionariusza opartego na teorii pola siły K. Lewina. Wyróżniono trzy grupy czynników: psychospołeczne, wynikające z kształtu rozwiązań oraz metodologiczne. W grupie czynników psychospołecznych nauczyciele najczęściej wskazywali obawę przed trudniejszą pracą (74% wskazań). Spośród czynników wynikających z kształtu rozwiązań do najbardziej negatywnych nauczyciele zaliczali brak pewności zatrudnienia w związku ze zmianami organizacyjnymi oraz zmienianymi wymaganiami co do poziomu wykształcenia (98% wskazań). W grupie trzeciej do czynników metodologicznych, powodujących największy opór przed zmianami, zaliczano najczęściej (84% wskazań) brak pełnej informacji o celach i istocie zmian. Nauczyciele na ogół wykazywali pozytywny stosunek wobec reformy edukacyjnej. Opór wobec zmian wzbudzały sposób wdrażania reformy oraz niemożność włączenia się w prace nad nią.

Deskryptory TESE: reforma szkolnictwa, reforma programu nauczania, postawa, ocena nauczycieli, sytuacja polityczna
TESE descriptors: educational reform, curriculum reform, attitude, evaluation of teachers, political situation
Publikacje:
  • Szadzińska, E. (2000). Obszary oporu czynnych nauczycieli względem reformy edukacyjnej. Chowanna, 2, 54-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"