Abstrakt: |
Badania polegały na diagnozie emocji. Były realizowane w niższych klasach polskiej szkoły podstawowej, w gimnazjum i liceum (młodzież polska i z krajów Unii Europejskiej). Badania objęły także nauczycieli i rodziców. Wyniki wskazują jednoznacznie na brak dostatecznego poziomu znajomości emocji u wszystkich respondentów. Do badania zastosowano: testy, obserwacje, wywiady oraz program edukacji emocjonalnej, specjalnie stworzony na potrzeby przeprowadzenia badań. Miał on na celu poszerzenie u respondentów zasobów emocjonalnych o emocje kreatywne, a także o świadomość negatywnych emocji, które posiadają, oraz o uczucie empatii w sferze doznaniowej i zachowawczej. Udało się, dzięki wymienionemu wyżej programowi, rozwinąć świadomość posiadanych emocji oraz odczytywania uczuć innych osób. Najlepiej rozwiniętymi emocjami w rezultacie okazały się: radość i wybaczanie, najtrudniejszymi zaś do wdrożenia były: pojednanie i uznanie dla osiągnięć innych.
|