BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Korzystanie z telewizji i komputera a ryzyko ograniczenia rozwoju kontaktów społecznych u uczniów
Data: 1999
Badacz: Danuta Raś
Abstrakt:

Celem badania było określenie, czy oglądanie telewizji i korzystanie z komputera (TIK) wpływają na ograniczenie kontaktów społecznych wśród uczniów. Badaniem objęto 119 uczniów szkół średnich w jednym z dużych miast w województwie śląskim. Wśród badanych było 53 chłopców i 66 dziewcząt. Ponad trzy czwarte badanych posiadało wideo oraz telefon, ponad połowa miała w domach telewizję kablową. 77% chłopców miało u siebie komputery. 22% uczniów szkół średnich chciałoby mieć komputer, 9% – internet, 8% – DVD, 8% – telefon komórkowy. 11% uczniów stwierdziło, że niczego im nie potrzeba. Badana młodzież na ogół nie lubiła szkoły – jedynie 25% uczniów stwierdziło, że w szkole uczy się albo myśli. Nudziło się w tym czasie i wygłupiało 23% badanych. 31% respondentów szkoła jedynie stresowała. Młodzi ludzie mieli głównie negatywną opinię na temat dorosłych; 14% z nich uważało, że dorośli są w porządku. 86% oceniało dorosłych negatywnie, bo czepiają się i nie rozumieją młodzieży. Z powodu takich nieporozumień młodzi ludzie unikali kontaktów z rodzicami i opiekunami, a wolny czas spędzali przed komputerem albo telewizorem.

Deskryptory TESE: środki masowego przekazu, Internet, kompetencje społeczne, korzystanie z Internetu, sprzęt sportowy, komputer, socjalizacja, zachowania społeczne, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: mass media, Internet, social competences, Internet usage, sports equipment, computer, socialisation, social behaviour, ICT
Publikacje:
  • Raś, D. (2000). Korzystanie z telewizji i komputera a ryzyko ograniczenia rozwoju kontaktów społecznych u uczniów. Chowanna, 1, 73-87.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"