BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Korzystanie z pornografii internetowej przez uczennice szkół średnich w kontekście czynników rodzinnych
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Beata Pawłowska, Emilia Potembska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: czy i w zakresie jakich wymiarów uzależnienia od Internetu występują różnice między dziewczętami korzystającymi i niekorzystającymi z pornografii internetowej; czy i w zakresie jakich czynników rodzinnych występują różnice między dziewczętami korzystającymi i niekorzystającymi z pornografii internetowej; czy i jakie zależności występują między wymiarami uzależnienia od Internetu a czynnikami rodzinnymi w grupie dziewcząt korzystających z pornografii internetowej. Próbę badawczą stanowiło 186 dziewcząt uczęszczających do liceum ogólnokształcącego, których średni wiek wynosił 17 lat. 86% badanych pochodziło z miasta oraz wychowało się w pełnej rodzinie; 26% ankietowanych nadużywało alkoholu, a 16% przyjmowało środki psychoaktywne. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Internet Addiction Test (IAT) K.S. Young, Kwestionariusz do Badania Uzależnienia od Internetu (KBUI) oraz Kwestionariusz do Badania Zaburzonych Relacji w Rodzinie (KBZRR) autorstwa B. Pawłowskiej i E. Potembskiej.  Za pomocą ankiety osobowej spośród uczennic wyodrębniono 29, które zadeklarowały odwiedzanie stron pornograficznych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dziewczęta korzystające z pornografii znacząco częściej przejawiały symptomy uzależnienia od internetu (TIK). Na podstawie uzyskanych wyników wykazano ponadto, że grupa badanych korzystających z pornografii internetowej znacząco częściej doznawała w rodzinie przemocy psychicznej, fizycznej i seksualnej, a ich rodzice formułowali nadmierne wymagania. Okazało się również, że dziewczęta, które odwiedzały strony o tematyce pornograficznej, częściej postrzegały własną matkę jako osobę nieszczęśliwą w małżeństwie oraz niepotrafiącą radzić sobie z problemami.

Autorskie słowa kluczowe: młodzież, rodzina, Internet, pornografia
Author's Keywords: youth, family, Internet, pornography
Deskryptory TESE: Internet, płeć żeńska, rodzina, rodzice, postawa, zachowania, szkoła średnia, uczeń, użytkowanie komputerów, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: Internet, female, family, parents, attitude, behaviour, secondary school, pupil, computer usage, ICT
Publikacje:
  • Pawłowska, B. i Potembska, E. (2011). Korzystanie z pornografii internetowej przez uczennice szkół średnich w kontekście czynników rodzinnych. Roczniki Nauk o Rodzinie, 3, 217-228.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"