BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ rodziny na powstawanie agresji u dzieci
Data: [2000]
Badacz: Róża Bryłka
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu rodziców na powstawanie agresji u dzieci. Próbowano także wskazać wpływ poczucia braku bezpieczeństwa na nasilenie agresji, a także opisać zjawisko modelowania agresywnych zachowań rodziców w badanej grupie sześciolatków. W badaniu wzięło udział 51 dzieci sześcioletnich; 90% z nich pochodziło z rodzin niepełnych. Posłużono się – do zbadania postaw rodzicielskich – kwestionariuszem autorstwa Marii Ziemskiej. Samopoczucie dziecka w rodzinie zbadano za pomocą metody projekcyjnej – poproszono sześciolatki o narysowanie wymarzonej rodziny. Metodą projekcyjną próbowano także określić zachowania agresywne rodziców – zadaniem dzieci było przyklejenie rysunku rodzica (łagodnego, krzyczącego i stosującego kary fizyczne) karcącego niegrzecznego niedźwiadka. Badanie wykazało zależność pomiędzy agresją u rodziców a zachowaniami tego typu u dzieci. Zaobserwowano, że znacznie więcej matek niż ojców budzi w dzieciach lęk, co wynika najpewniej z silniejszej więzi między matką a dzieckiem. Dzieci agresywne w znacznej części nie czują się bezpiecznie w swoich rodzinach; zadeklarowały potrzebę wprowadzenia zmian w celu zaspokojenia poczucia bezpieczeństwa i miłości. Rodzice dzieci agresywnych okazali się silnie skoncentrowani na dziecku. Zaobserwowano u nich nasilenie postawy górowania, która może rozwinąć się w dystans uczuciowy. W oczach dzieci agresywnych rodzice jawią się przede wszystkim jako groźne i preferujące agresję w kontaktach z dzieckiem.
 

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, krzywdzenie dzieci, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, resocjalizacja, relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko
TESE descriptors: violence, bullying, child abuse, child rearing, childcare, correctional education, parent-child relation, adult-child relation
Publikacje:
  • Bryłka, R. (2000). Wpływ rodziny na powstawanie agresji u dzieci. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 47-50.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"