BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ rozumienia pojęć przez dzieci niewidome na nauczanie języków obcych
Instytucja:
Data: [2007] – [2008]
Badacz: Katarzyna Jaworska-Biskup
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: czy rozumienie pojęć przez dzieci niewidome różni się od rozumienia pojęć przez dzieci widzące? jaki wpływ ma brak wzroku na naukę języka obcego? jakie implikacje ma rozumienie pojęć przez dzieci niewidome na nauczanie języka i jakie techniki mogą być korzystne? Próbę badawczą stanowili uczniowie niewidomi i widzący w wieku od 7 do 12 lat ze szkół podstawowych i szkół dla dzieci z dysfunkcjami wzroku. Łącznie badaniem objęto 34 dzieci widzących i 25 dzieci całkowicie niewidomych. Do zebrania materiału badawczego zastosowano autorski kwestionariusz, składający się z trzech zadań, których polecenia opierały się na podaniu skojarzeń do pojęć, konstruowaniu definicji pojęć oraz wskazaniu podobieństw i różnic między pojęciami. Na podstawie przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczeń niewidomy nie wykazywał znaczących deficytów w zakresie używania i rozumienia pojęć. Wykazano, że prymarną w przebiegu zdobywania wiedzy była kompetencja językowa. W odpowiedziach dzieci niewidomych zaobserwowano stosowanie analogii w procesie inferowania. W wyniku zestawień pojęć między sobą w ich wypowiedziach przeważały takie definicje jak: gwiazda porównana do lampy, mgła do zasłony, kurz do piasku. Wykazano również, że w porównaniu z dziećmi widzącymi, które tworzyły porównania zgodnie z poznaniem wzrokowym, dzieci niewidome bazowały na innych zmysłach, tj. słuchu, dotyku czy smaku. Przeprowadzone badanie pozwoliło stwierdzić, że nauka języka obcego dla dzieci niewidomych spełniała dodatkową funkcję kompensacyjno-stymulującą (język stawał się źródłem dodatkowych informacji). Po roku nauki języka angielskiego zaobserwowano wzrost rozumienia pojęć oraz rozwój języka, zarówno ojczystego, jak i obcego.

Deskryptory TESE: rozumienie, upośledzenie widzenia, nauczanie języków obcych, edukacja, kompetencje językowe, uczenie się, rozwój poznawczy, specjalne potrzeby edukacyjne, efekt uczenia się, postępy w nauce
TESE descriptors: comprehension, visual impairment, foreign language teaching, education, language skills, learning, cognitive development, special educational needs, learning outcome, study progress
Publikacje:
  • Jaworska-Biskup, K. (2009). Wpływ rozumienia pojęć przez dzieci niewidome na nauczanie języków obcych. Szkoła Specjalna, 1, 25-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"