BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ rzeczywistości społecznej na aspiracje edukacyjno-wychowawcze
Instytucja:
Data: grudzień 1992
Badacz: Jan Jerschina, Paweł Tyrała
Abstrakt:

Badanie przeprwadzono w celu analizy oczekiwań społecznych rodziców i młodzieży oraz ich wpływ na działania edukacyjno-wychowawcze. Badanie ankietowe miało charakter ogólnopolski i objęło 2020 respondentów w wieku 18-21 lat oraz rodziców w wieku od 22 lat. Płeć w poszczególnych przedziałach wiekowych reprezentowana była proporcjonalnie po około 50%. Wyniki badania ujawniły, że na pierwszym miejscu wśród wyborów obu grup wiekowych (bez względu na wykształcenie) znalazła się obawa o przyszłość i pewność sytuacji życiowej. Badani oczekiwali również przyjaźni, życzliwości i miłości, otaczający świat postrzegali jako trudny, niechętny lub wręcz wrogi, a zatem utrudniający wpływ na sprawy generalne i wywołujący niepewność. Potrzeby materialne znalazły się na trzecim miejscu. Godzono się z koniecznością zaspokojenia marzeń związanych z kupieniem czegoś w dalszej perspektywie.

Deskryptory TESE: planowanie edukacji, rodzice, młodzież, relacje interpersonalne, zachowania społeczne
TESE descriptors: educational planning, parents, youth, interpersonal relations, social behaviour
Publikacje:
  • Tyrała, P. (1997). Wpływ rzeczywistości społecznej na aspiracje edukacyjno-wychowawcze. W: P. Tyrała (red.), Aspiracje a rzeczywistość edukacyjno-wychowawcza w okresie przeobrażeń strukturalnych państwa (s. 13-30). Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"