Tytuł badania: |
Wpływ rzeczywistości społecznej na aspiracje edukacyjno-wychowawcze |
Instytucja: |
|
Data: |
grudzień 1992 |
Badacz: |
Jan Jerschina, Paweł Tyrała |
Abstrakt: |
Badanie przeprwadzono w celu analizy oczekiwań społecznych rodziców i młodzieży oraz ich wpływ na działania edukacyjno-wychowawcze. Badanie ankietowe miało charakter ogólnopolski i objęło 2020 respondentów w wieku 18-21 lat oraz rodziców w wieku od 22 lat. Płeć w poszczególnych przedziałach wiekowych reprezentowana była proporcjonalnie po około 50%. Wyniki badania ujawniły, że na pierwszym miejscu wśród wyborów obu grup wiekowych (bez względu na wykształcenie) znalazła się obawa o przyszłość i pewność sytuacji życiowej. Badani oczekiwali również przyjaźni, życzliwości i miłości, otaczający świat postrzegali jako trudny, niechętny lub wręcz wrogi, a zatem utrudniający wpływ na sprawy generalne i wywołujący niepewność. Potrzeby materialne znalazły się na trzecim miejscu. Godzono się z koniecznością zaspokojenia marzeń związanych z kupieniem czegoś w dalszej perspektywie. |
Deskryptory TESE: |
planowanie edukacji, rodzice, młodzież, relacje interpersonalne, zachowania społeczne |
TESE descriptors: |
educational planning, parents, youth, interpersonal relations, social behaviour |
Publikacje: |
- Tyrała, P. (1997). Wpływ rzeczywistości społecznej na aspiracje edukacyjno-wychowawcze. W: P. Tyrała (red.), Aspiracje a rzeczywistość edukacyjno-wychowawcza w okresie przeobrażeń strukturalnych państwa (s. 13-30). Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
|