BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ scen brutalnych w programach telewizyjnych na powstawanie zachowań agresywnych u uczniów
Data: luty 1999
Badacz: Irmina Witkiewicz
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu brutalnych scen w programach telewizyjnych na zachowania agresywne uczniów klas piątych i szóstych szkoły podstawowej. Badaniem objęto 96 piąto- i szóstoklasistów, uczęszczających do szkół w środowiskach małomiasteczkowych i wiejskich. W badanej grupie znalazło się 49 dziewcząt i 47 chłopców. Uczniowie nie zostali uprzedzeni o badaniu i jego celu. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego; realizowano go za pomocą trzech kwestionariuszy, dotyczących oglądalności filmów z brutalnymi scenami, zachowań agresywnych oraz osiągnięć szkolnych uczniów. Wykorzystano również test chi-kwadrat do sprawdzenia istotności założonych hipotez, według których istnieje zależność między oglądaniem brutalnych scen w telewizji a zachowaniami agresywnymi w grupach rówieśniczych. W grupie badanych było 13% dzieci, u których autorka stwierdziła wysoki poziom agresji. 39,6% prezentowało poziom agresji fizycznej o średnim nasileniu; 24% osób stosowało agresję werbalną na średnim poziomie. Jedynie 20,3% uczniów wie, że zachowuje się agresywnie. 42,7% badanych zwierzało się matkom ze swoich problemów, 3,1% rozmawiało o tym z ojcami. 16,6% uczniów nie rozmawiało z rodzicami o swoich kłopotach. 53,1% respondentów dyskutuje z rodzicami na temat programów oglądanych w telewizji. Nie rozmawia na ten temat 46,9% badanych, w tym 12,5% uczniów o wysokim poziomie agresji. 8,3% dzieci bardzo agresywnych wykazało się niskim stopniem uspołecznienia. Ich aspołeczne zachowania wpływają w dużym stopniu na agresję w środowisku szkolnym i domowym. 63,5% uczniów ogląda telewizję wieczorami, czyli styka się z programami przeznaczonymi tylko dla widzów dorosłych. Najczęściej oglądają seriale: „Xena”, „Herkules”, „Strażnik Teksasu”, „Rambo”, „Nikita”, „Maska”, „Klan”, „Złotopolscy” i in. 26% respondentów znało ponad sześć tytułów z 11 filmów, w których występuje przemoc (wymienione przez autorkę w kwestionariuszu). W grupie tej było 13 uczniów o wysokim poziomie agresji fizycznej. Dzieci bardzo agresywne oglądają wiele programów telewizyjnych i przeznaczają na to dużo czasu. 34,4% dzieci przyznało się do odtwarzania zachowań bohaterów filmowych; 24% badanych w tej grupie odznaczało się wysokim poziomem agresywnych zachowań. Badanie wykazało, że dzieci agresywne spędzają dużo czasu przed telewizorem, nie potrafią nawiązać koleżeńskich relacji z rówieśnikami i słabo się uczą.

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, przestępczość, resocjalizacja, środki masowego przekazu, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: violence, bullying, dellinquency, correctional education, mass media, parent-child relation
Publikacje:
  • Witkiewicz, I. (2000). Wpływ scen brutalnych w programach telewizyjnych na powstawanie zachowań agresywnych u uczniów. Oświatowiec, 3, 40-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"