Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu brutalnych scen w programach telewizyjnych na zachowania agresywne uczniów klas piątych i szóstych szkoły podstawowej. Badaniem objęto 96 piąto- i szóstoklasistów, uczęszczających do szkół w środowiskach małomiasteczkowych i wiejskich. W badanej grupie znalazło się 49 dziewcząt i 47 chłopców. Uczniowie nie zostali uprzedzeni o badaniu i jego celu. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego; realizowano go za pomocą trzech kwestionariuszy, dotyczących oglądalności filmów z brutalnymi scenami, zachowań agresywnych oraz osiągnięć szkolnych uczniów. Wykorzystano również test chi-kwadrat do sprawdzenia istotności założonych hipotez, według których istnieje zależność między oglądaniem brutalnych scen w telewizji a zachowaniami agresywnymi w grupach rówieśniczych. W grupie badanych było 13% dzieci, u których autorka stwierdziła wysoki poziom agresji. 39,6% prezentowało poziom agresji fizycznej o średnim nasileniu; 24% osób stosowało agresję werbalną na średnim poziomie. Jedynie 20,3% uczniów wie, że zachowuje się agresywnie. 42,7% badanych zwierzało się matkom ze swoich problemów, 3,1% rozmawiało o tym z ojcami. 16,6% uczniów nie rozmawiało z rodzicami o swoich kłopotach. 53,1% respondentów dyskutuje z rodzicami na temat programów oglądanych w telewizji. Nie rozmawia na ten temat 46,9% badanych, w tym 12,5% uczniów o wysokim poziomie agresji. 8,3% dzieci bardzo agresywnych wykazało się niskim stopniem uspołecznienia. Ich aspołeczne zachowania wpływają w dużym stopniu na agresję w środowisku szkolnym i domowym. 63,5% uczniów ogląda telewizję wieczorami, czyli styka się z programami przeznaczonymi tylko dla widzów dorosłych. Najczęściej oglądają seriale: „Xena”, „Herkules”, „Strażnik Teksasu”, „Rambo”, „Nikita”, „Maska”, „Klan”, „Złotopolscy” i in. 26% respondentów znało ponad sześć tytułów z 11 filmów, w których występuje przemoc (wymienione przez autorkę w kwestionariuszu). W grupie tej było 13 uczniów o wysokim poziomie agresji fizycznej. Dzieci bardzo agresywne oglądają wiele programów telewizyjnych i przeznaczają na to dużo czasu. 34,4% dzieci przyznało się do odtwarzania zachowań bohaterów filmowych; 24% badanych w tej grupie odznaczało się wysokim poziomem agresywnych zachowań. Badanie wykazało, że dzieci agresywne spędzają dużo czasu przed telewizorem, nie potrafią nawiązać koleżeńskich relacji z rówieśnikami i słabo się uczą. |