Abstrakt: |
Celem ankiety było określenie nieprzystosowania społecznego uczniów i wychowanków szkół publicznych oraz placówek resocjalizacyjnych. Odpowiedzi ankiety rozesłanej do większości szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych w kraju wykazały, że najwięcej zajęć na temat profilaktyki poświęca się w szkołach uzależnieniu od alkoholu, najmniej – agresji. O promocji zdrowego trybu życia mówi się na jednej dziesiątej spotkań tego rodzaju. W ośrodkach resocjalizacyjnych najwięcej zajęć profilaktycznych dotyczy zapobiegania agresji (26,76% ogółu). O uzależnieniach od alkoholu i narkotyków mówi się dwa razy rzadziej – odpowiednio na 11,4% i 8,79% zajęć. W placówkach opiekuńczo-wychowawczych przeważały zajęcia na temat uzależnienia od alkoholu. Najczęściej zajęcia na temat profilaktyki i wychowania prowadzą nauczyciele oraz wychowawcy klas – 84%. Na drugim miejscu znaleźli się katecheci – 4,7%. Bardzo rzadko zajęcia tego typu są prowadzone przez psychologów i pedagogów – odpowiednio 1,35% i 6,19%. Zależy to od proporcji zatrudnionych nauczycieli oraz kadry specjalistycznej. 38,6% nauczycieli prowadzących zajęcia z profilaktyki uzależnień ma specjalistyczne przygotowanie. Zapotrzebowanie na szkolenia poświęcone zapobieganiu agresji wyraziło: 15,46% ośrodków resocjalizacyjnych, 13,77% placówek opiekuńczo-wychowawczych, 13,69% szkół wiejskich, 13,65% szkół miejskich. Najbardziej zainteresowani szkoleniami byli nauczyciele i wychowawcy – prawie 84% ogółu. |