BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Program jako strategia stymulacji wielokierunkowej aktywności dzieci i nauczyciela
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Barbara Bilewicz-Kuźnia, Teresa Parczewska
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy i w jaki sposób nauczyciele wychowania przedszkolnego definiują programy kształcenia i wychowania? Jakie opinie wyrażają nauczyciele na temat samodzielnego opracowywania programów? Czy i jakie czynniki utrudniają nauczycielom konstruowanie programów autorskich? W badaniu uczestniczyło 107 nauczycieli z przedszkoli publicznych w Białymstoku. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety, złożony z 15 pytań. W badanej próbie było 4,7% stażystów, 18,7% nauczycieli kontraktowych, 30,8% mianowanych i 45,8% dyplomowanych. Na podstawie analizy wyników badania stwierdzono, że 70% nauczycieli jako element składowy programu wymieniło obszerny zakres treści i zagadnień, dostosowanych do wieku dziecka; 39% wskazało jasno określone cele; 33% propozycje rozwiązań dydaktycznych wraz z metodycznymi wskazówkami; 20% metody i warunki realizacji programu; 16% narzędzia diagnozy; 8,5% założenia teoretyczne; 4,3% etapy osiągania celów; 2% bibliografię. Respondentów zapytano o przyczyny trudności związanych z opracowywaniem programów autorskich. Ponad połowa wymieniła brak czasu. Na brak kompetencji skarżyło się 19,3% respondentów. 7% wskazało w tym kontekście brak wsparcia, 5,3% nadmiar programów na rynku wydawniczym, 3,5% brak pomysłów, 3,5% brak doświadczenia. W wyborze programu 80% nauczycieli kierowało się własnym zdaniem. 56% badanych poza głównym programem wprowadzało dodatkowe programy nauczania i wychowania. Prawie 90% nauczycieli aprobowało opinię, zgodnie z którą program był niezbędny, gdyż ściśle wiązał się z podejmowaną aktywnością przez dzieci: motoryczną, poznawczą, emocjonalną i społeczną.

Deskryptory TESE: program nauczania, nauczanie, treści kształcenia, rozwój dziecka, rozwój motoryczny, rozwój poznawczy, metoda nauczania
TESE descriptors: curriculum, teaching, content of learning, child development, motor development, cognitive development, teaching method
Publikacje:
  • Bilewicz-Kuźnia, B. i Parczewska, T. (2010). Program jako strategia stymulacji wielokierunkowej aktywności dzieci i nauczyciela. W: I. Adamek, M. Grochowalska i E. Żmijewska (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej (s. 120-127). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"