Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy i w jaki sposób nauczyciele wychowania przedszkolnego definiują programy kształcenia i wychowania? Jakie opinie wyrażają nauczyciele na temat samodzielnego opracowywania programów? Czy i jakie czynniki utrudniają nauczycielom konstruowanie programów autorskich? W badaniu uczestniczyło 107 nauczycieli z przedszkoli publicznych w Białymstoku. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety, złożony z 15 pytań. W badanej próbie było 4,7% stażystów, 18,7% nauczycieli kontraktowych, 30,8% mianowanych i 45,8% dyplomowanych. Na podstawie analizy wyników badania stwierdzono, że 70% nauczycieli jako element składowy programu wymieniło obszerny zakres treści i zagadnień, dostosowanych do wieku dziecka; 39% wskazało jasno określone cele; 33% propozycje rozwiązań dydaktycznych wraz z metodycznymi wskazówkami; 20% metody i warunki realizacji programu; 16% narzędzia diagnozy; 8,5% założenia teoretyczne; 4,3% etapy osiągania celów; 2% bibliografię. Respondentów zapytano o przyczyny trudności związanych z opracowywaniem programów autorskich. Ponad połowa wymieniła brak czasu. Na brak kompetencji skarżyło się 19,3% respondentów. 7% wskazało w tym kontekście brak wsparcia, 5,3% nadmiar programów na rynku wydawniczym, 3,5% brak pomysłów, 3,5% brak doświadczenia. W wyborze programu 80% nauczycieli kierowało się własnym zdaniem. 56% badanych poza głównym programem wprowadzało dodatkowe programy nauczania i wychowania. Prawie 90% nauczycieli aprobowało opinię, zgodnie z którą program był niezbędny, gdyż ściśle wiązał się z podejmowaną aktywnością przez dzieci: motoryczną, poznawczą, emocjonalną i społeczną. |