BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Program "PION" i jego ewaluacja
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 1996 – 1998
Badacz: Szymon Grzelak, Barbara Wolniewicz-Grzelak
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie skuteczności programu PION (Płciowość i Odpowiedzialność Nastolatków, intensywny program wychowawczy dla młodzieży w wieku dojrzewania, polska adaptacja amerykańskiego programu „Teen STAR” autorstwa H. Klaus, dyrektor Centrum Naturalnego Planowania Rodziny w Waszyngtonie) realizowanego w warunkach szkolnych wśród młodzieży w wieku od 13 do 15 lat. Badanie oparto na schemacie quasi-eksperymentalnym; objęto nim 163 osoby – 83 w grupie eksperymentalnej uczestniczącej w programie, 80 w porównawczej (po cztery klasy z tych samych szkół). Zastosowano anonimowy kwestionariusz dotyczący przekonań, wartości, zachowań, elementów wiedzy odnoszących się do życia seksualnego. Wyniki wykazały, że program oddziaływał w pożądanym kierunku: wpłynął na zwiększenie zadowolenia z niepodejmowania jeszcze współżycia seksualnego; nasilenie intencji, by w najbliższym roku nie podejmować inicjacji seksualnej; wzmocnienie nastawienia, by współżycia nie traktować jako zabawy i nie szukać zbyt wcześnie podniet seksualnych; wzmocnienie przekonania, że aborcja jest czymś niedobrym; wzmocnienie przekonania, że wśród rówieśników tylko nieliczni są już po inicjacji seksualnej i że generalnie rówieśnicy są przeciwni wczesnemu rozpoczynaniu współżycia seksualnego; bardziej pozytywne wartościowanie randki polegającej tylko na bliskości psychicznej; zwiększenie pozytywnej opinii o atrakcyjności tańca w parach; wzmocnienie nastawienia, by nie dążyć do rozluźniania się alkoholem na zabawach tanecznych i podczas randki (zależność śladowa). Pozostałe wyniki nie ujawniły wpływu negatywnego ani pozytywnego.

Deskryptory TESE: edukacja zdrowotna, postawa, wychowanie seksualne, szkoła podstawowa, uczeń, rozwój fizyczny
TESE descriptors: health education, attitude, sex education, primary school, pupil, physical development
Publikacje:
  • Grzelak, S. i Wolniewicz-Grzelak, B. (1999). Program "PION" i jego ewaluacja. Remedium, 10, 8-10.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"