BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie sektora edukacji
Projekt badawczy:
  • Podkarpacki Monitoring Rynku Pracy i Edukacji
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Monika Dąbrowska, Dominik Łazarz, Marian Wargacki
Abstrakt:

Celem badania była analiza kierunków kształcenia w województwie podkarpackim. Badanie przeprowadził Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie na zlecenie Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie, realizującego projekt badawczy Podkarpacki Monitoring Rynku Pracy i Edukacji zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV: Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1.: Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie. Badanie przeprowadzono wśród firm szkoleniowych w województwie podkarpackim oraz w szkołach ponadgimnazjalnych. Do badania zaproszono 189 szkół oraz 20 firm szkoleniowych. W badaniu wykorzystano kwestionariusz ankiety. Doniesienie podzielono na trzy części. Pierwsza z nich dotyczy oceny zmian kierunków kształcenia w ponadgimnazjalnych szkołach. Druga przedstawia wyniki badania w firmach szkoleniowych. Trzecia natomiast poświęcona jest pożądanym kompetencjom zawodowym. Organy zarządzające szkołami odpowiadały na pytania badawcze dotyczące m.in.: zmian kierunków kształcenia, czynników motywujących do zmiany kierunków kształcenia, korzystania z prognoz dotyczących rynku edukacji i rynku pracy, rodzajów kierunków kształcenia oferowanych w szkołach, dostosowania kierunków kształcenia do potrzeb lokalnego rynku pracy. Wyniki badania potwierdziły brak systemowych rozwiązań dostosowania oferty edukacyjnej do potrzeb lokalnego rynku pracy przy jednoczesnej wysokiej świadomości potrzeby takich działań. Kwestionariusz ankiety dla firm szkoleniowych zawierał pytania m.in. o: branże szkoleniowe, korzystanie z prognoz dotyczących rynku edukacji i rynku pracy, realizacji szkoleń finansowanych ze środków EFS. Wyniki badania wskazały na spadek zainteresowania szkoleniami na lokalnym rynku. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem główną grupą docelową organizowanych szkoleń były firmy małe i mikro. Okazało się również, że w układzie branżowym ze szkoleń najczęściej korzystały przedsiębiorstwa usługowe, następnie handlowe, budowlano-montażowe oraz przemysłowe. Wykazano ponadto, że większość firm korzystała z możliwości dofinansowania szkoleń ze środków unijnych.

Deskryptory TESE: polityka edukacyjna, rynek edukacyjny, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, rynek pracy, szczebel lokalny, oferta edukacyjna
TESE descriptors: education policy, education market, employability, labour market, local level, educational provision
Publikacje:
  • Dąbrowska, M., Łazarz, D. i Wargacki, M. (2011). Badanie sektora edukacji. Pobrane z http://porp.wup-rzeszow.pl/dokumenty/index/page/4.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"