Obserwuj
Tytuł badania: |
Kształcenie zawodowe w powiązaniu z potrzebami lokalnego/regionalnego rynku pracy |
Instytucja: |
|
Data: |
8 listopada 2010 – 8 grudnia 2010 |
Badacz: |
Dagmara Bieńkowska, Justyna Szymańska, Cezary Ulasiński, Magdalena Widuch, Karolina Wójcik, Jakub Żywiec |
Abstrakt: |
Badania, prowadzone w ramach projektu Modernizacja kształcenia zawodowego w powiązaniu z potrzebami lokalnego/regionalnego rynku pracy, dotyczyły stanu i systemu kształcenia zawodowego skorelowanego z branżą lotniczą, w ramach kluczowych kierunków kształcenia w tej branży: technik mechanik, technik mechatronik, technik elektronik, technik informatyk. Badania za pomocą ankiety audytoryjnej prowadzono wśród uczniów trzecich klas ponadgimnazjalnych z 20 szkół zawodowych województwa podkarpackiego (N = 479). Uczniowie zarówno przy wyborze szkoły, jak i kierunku kierowali się przede wszystkim chęcią zdobycia konkretnego zawodu i zainteresowaniami. Ponad 56% oczekiwało przygotowania do wykonywania zawodu. Większość uczniów (63,4%) pozytywnie oceniła placówkę, w której się kształciła, przeważali również uczniowie (57%) zadowoleni z decyzji rozpoczęcia kształcenia w technikum. Najbardziej przydatne w opinii młodzieży były przedmioty praktyczne, przygotowujące do wykonywania zawodu, oraz praktyki zawodowe. Ponad 57% uczniów uważało, że za mało jest zajęć praktycznych związanych z nauką zawodu. Uczniowie odczuwali brak nowoczesnych podręczników i pomocy dydaktycznych do nauki zawodu. Oprócz uczniów w procesie badawczym uwzględniono komplementarne grupy: pracodawców, nauczycieli oraz panel ekspertów. Wykorzystano do tego technikę obserwacji i indywidualnego wywiadu pogłębionego. Dodatkowo przeprowadzono analizę dokumentów zastanych. Na podstawie uzyskanych rezultatów opracowano rekomendacje i zalecenia w trzech obszarach kluczowych ze względu na założenia projektu: w obszarze kształcenia zawodowego uczniów (rekomendacje pod kątem Modelu Kształcenia Zawodowego Uczniów); w obszarze doskonalenia zawodowego nauczycieli (rekomendacje pod kątem Modelu Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli); w obszarze współpracy ponadgimnazjalnych szkół zawodowych z pracodawcami. |
Deskryptory TESE: |
kształcenie i szkolenie zawodowe, wybór szkoły, absolwent, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, rynek pracy, kompetencje |
TESE descriptors: |
vocational education and training, choice of school, school leaver, employability, labour market, competence |
Publikacje: |
- Całościowy raport końcowy z badania diagnozującego „Kształcenie zawodowe w powiązaniu z potrzebami lokalnego/regionalnego rynku pracy”. (2007). Pobrane z http://www.wup-rzeszow.pl/down/Elek/raport.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.