BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie zawodowe w powiązaniu z potrzebami lokalnego/regionalnego rynku pracy
Instytucja:
Data: 8 listopada 2010 – 8 grudnia 2010
Badacz: Dagmara Bieńkowska, Justyna Szymańska, Cezary Ulasiński, Magdalena Widuch, Karolina Wójcik, Jakub Żywiec
Abstrakt:

Badania, prowadzone w ramach projektu Modernizacja kształcenia zawodowego w powiązaniu z potrzebami lokalnego/regionalnego rynku pracy, dotyczyły stanu i systemu kształcenia zawodowego skorelowanego z branżą lotniczą, w ramach kluczowych kierunków kształcenia w tej branży: technik mechanik, technik mechatronik, technik elektronik, technik informatyk. Badania za pomocą ankiety audytoryjnej prowadzono wśród uczniów trzecich klas ponadgimnazjalnych z 20 szkół zawodowych województwa podkarpackiego (N = 479). Uczniowie zarówno przy wyborze szkoły, jak i kierunku kierowali się przede wszystkim chęcią zdobycia konkretnego zawodu i zainteresowaniami. Ponad 56% oczekiwało przygotowania do wykonywania zawodu. Większość uczniów (63,4%) pozytywnie oceniła placówkę, w której się kształciła, przeważali również uczniowie (57%) zadowoleni z decyzji rozpoczęcia kształcenia w technikum. Najbardziej przydatne w opinii młodzieży były przedmioty praktyczne, przygotowujące do wykonywania zawodu, oraz praktyki zawodowe. Ponad 57% uczniów uważało, że za mało jest zajęć praktycznych związanych z nauką zawodu. Uczniowie odczuwali brak nowoczesnych podręczników i pomocy dydaktycznych do nauki zawodu. Oprócz uczniów w procesie badawczym uwzględniono komplementarne grupy: pracodawców, nauczycieli oraz panel ekspertów. Wykorzystano do tego technikę obserwacji i indywidualnego wywiadu pogłębionego. Dodatkowo przeprowadzono analizę dokumentów zastanych. Na podstawie uzyskanych rezultatów opracowano rekomendacje i zalecenia w trzech obszarach kluczowych ze względu na założenia projektu: w obszarze kształcenia zawodowego uczniów (rekomendacje pod kątem Modelu Kształcenia Zawodowego Uczniów); w obszarze doskonalenia zawodowego nauczycieli (rekomendacje pod kątem Modelu Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli); w obszarze współpracy ponadgimnazjalnych szkół zawodowych z pracodawcami.

Deskryptory TESE: kształcenie i szkolenie zawodowe, wybór szkoły, absolwent, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, rynek pracy, kompetencje
TESE descriptors: vocational education and training, choice of school, school leaver, employability, labour market, competence
Publikacje:
  • Całościowy raport końcowy z badania diagnozującego „Kształcenie zawodowe w powiązaniu z potrzebami lokalnego/regionalnego rynku pracy”. (2007). Pobrane z http://www.wup-rzeszow.pl/down/Elek/raport.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"