Obserwuj
Tytuł badania: |
Kształcenie zawodowe pracowników młodocianych |
Projekt badawczy: |
- Mazowieckie Obserwatorium Rynku Pracy
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
sierpień 2012 – październik 2012 |
Badacz: |
Edyta Makowska-Belta, Agnieszka Morysińska, Marzena Sochańska-Kawiecka |
Abstrakt: |
Głównym celem badania było pozyskanie wiedzy na temat nauki zawodu u pracodawcy realizowanej przez pracowników młodocianych. W badaniu wykorzystano indywidualne wywiady pogłębione IDI z dyrektorami zasadniczych szkół zawodowych (188 osób), zogniskowane wywiady grupowe FGI z pracownikami młodocianymi (12), indywidualne wywiady pogłębione IDI z pracodawcami (60). Badanie pokazało, że potencjalni pracownicy zwiększają swoje szanse na rynku pracy poprzez posiadanie konkretnego zawodu oraz doświadczenie zawodowe. Zauważono zależność pomiędzy danym subregionem a świadomym wyborem ścieżki kształcenia zawodowego: jest ona zależna od możliwości rozwojowych w danym regionie. Okazało się, że podstawowymi obszarami motywacji, które kierują pracodawcami w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu we własnej firmie nauczania zawodu są: motywacje pragmatyczne, osobiste (związane np. z satysfakcją z pracy z młodzieżą) oraz etos wykonywanego zawodu. Wnioski z badania pokazują, że kształcenie zawodowe pracowników młodocianych jest szansą na umożliwienie uczniom dostępu do rynku pracy. |
Deskryptory TESE: |
kształcenie i szkolenie zawodowe, pracownik młodociany, praca, rynek pracy, edukacja |
TESE descriptors: |
vocational education and training, youth worker, labour, labour market, education |
Publikacje: |
- Morysińska, A., Sochańska-Kawiecka, M. i Makowska-Belta, E. (bdw.). Kształcenie zawodowe pracowników młodocianych – badanie jakościowe w subregionach. Raport końcowy. Pobrane dnia 13.05.2015 z http://obserwatorium.mazowsze.pl/
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.