BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież wchodząca na rynek pracy: aspiracje – szanse – praktyka
Projekt badawczy:
  • Mazowieckie Obserwatorium Rynku Pracy
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz:
Abstrakt:

Głównym celem badania była identyfikacja sposobów planowania rozwoju zawodowego przez uczniów oraz absolwentów szkół zawodowych (z wyłączeniem kształcenia ustawicznego). Badanie przeprowadzono w powiatach: pruszkowskim, przasnyskim, radomskim, żuromińskim oraz w miastach: Płocku i Siedlcach. W badaniu wzięli udział uczniowie szkół zawodowych (technika, technika uzupełniające, zasadnicze szkoły zawodowe). W badaniu zastosowano triangulację. Posłużono się techniką analizy danych zastanych. Przeprowadzono badania danych wywołanych (terenowych) w tym: zogniskowany wywiad grupowy (dobór respondentów był celowy), ankietę audytoryjną. Ogółem w badaniu wzięło udział 602 osoby (328 z zasadniczej szkoły zawodowej oraz 274 z technikum). Ponadto przeprowadzono indywidualne wywiady pogłębione (dobór próby także miał charakter celowy; 24 wywiady), wywiady rodzinne z elementami wywiadu etnograficznego (12 wywiadów). Analizę danych opracowano z wykorzystaniem pakietu statystycznego SPSS. Wyniki badania pokazały m.in. ścieżki dalszego rozwoju uczniów: kontynuowanie nauki (zdecydowanych było 60% badanych), rozpoczęcie pracy, łączenie pracy z nauką. Do najważniejszych motywów kontynuowania nauki zaliczono: oczekiwania społeczne, brak pomysłu na przyszłość, aspiracje do zawodu wymagającego większych kwalifikacji, wystarczające środki finansowe. Biorąc pod uwagę pracę były to: chęć nabrania doświadczenia zawodowego, przekonanie o braku konieczności dalszej nauki, brak środków finansowych. 32% badanych było zdecydowanych po zakończeniu kształcenia założyć własną firmę. Wnioski z badania pokazały m.in. niski poziom wiedzy uczniów na temat oferty edukacyjnej okolicznych szkół oraz odnośnie do lokalnego i regionalnego rynku pracy.

Deskryptory TESE: rynek pracy, praca, młodzież, zatrudnienie, wybór szkoły
TESE descriptors: labour market, labour, youth, employment, choice of school
Publikacje:
  • Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie. (bdw.). Młodzież wchodząca na rynek pracy: aspiracje – szanse – praktyka. Pobrane dnia 13.05.2015 z http://obserwatorium.mazowsze.pl/
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"