Obserwuj
Tytuł badania: |
Młodzież wchodząca na rynek pracy: aspiracje – szanse – praktyka |
Projekt badawczy: |
- Mazowieckie Obserwatorium Rynku Pracy
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Głównym celem badania była identyfikacja sposobów planowania rozwoju zawodowego przez uczniów oraz absolwentów szkół zawodowych (z wyłączeniem kształcenia ustawicznego). Badanie przeprowadzono w powiatach: pruszkowskim, przasnyskim, radomskim, żuromińskim oraz w miastach: Płocku i Siedlcach. W badaniu wzięli udział uczniowie szkół zawodowych (technika, technika uzupełniające, zasadnicze szkoły zawodowe). W badaniu zastosowano triangulację. Posłużono się techniką analizy danych zastanych. Przeprowadzono badania danych wywołanych (terenowych) w tym: zogniskowany wywiad grupowy (dobór respondentów był celowy), ankietę audytoryjną. Ogółem w badaniu wzięło udział 602 osoby (328 z zasadniczej szkoły zawodowej oraz 274 z technikum). Ponadto przeprowadzono indywidualne wywiady pogłębione (dobór próby także miał charakter celowy; 24 wywiady), wywiady rodzinne z elementami wywiadu etnograficznego (12 wywiadów). Analizę danych opracowano z wykorzystaniem pakietu statystycznego SPSS. Wyniki badania pokazały m.in. ścieżki dalszego rozwoju uczniów: kontynuowanie nauki (zdecydowanych było 60% badanych), rozpoczęcie pracy, łączenie pracy z nauką. Do najważniejszych motywów kontynuowania nauki zaliczono: oczekiwania społeczne, brak pomysłu na przyszłość, aspiracje do zawodu wymagającego większych kwalifikacji, wystarczające środki finansowe. Biorąc pod uwagę pracę były to: chęć nabrania doświadczenia zawodowego, przekonanie o braku konieczności dalszej nauki, brak środków finansowych. 32% badanych było zdecydowanych po zakończeniu kształcenia założyć własną firmę. Wnioski z badania pokazały m.in. niski poziom wiedzy uczniów na temat oferty edukacyjnej okolicznych szkół oraz odnośnie do lokalnego i regionalnego rynku pracy. |
Deskryptory TESE: |
rynek pracy, praca, młodzież, zatrudnienie, wybór szkoły |
TESE descriptors: |
labour market, labour, youth, employment, choice of school |
Publikacje: |
- Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie. (bdw.). Młodzież wchodząca na rynek pracy: aspiracje – szanse – praktyka. Pobrane dnia 13.05.2015 z http://obserwatorium.mazowsze.pl/
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.