BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie modułowe jako nowa forma nauki zawodu
Projekt badawczy:
  • Mazowieckie Obserwatorium Rynku Pracy
pokaż badania
Instytucja:
Data: sierpień 2012 – październik 2012
Badacz: Edyta Makowska-Belta, Agnieszka Morysińska, Marzena Sochańska-Kawiecka
Abstrakt:

Głównym celem badania było pozyskanie wiedzy na temat nauki zawodu prowadzonej w formie kształcenia modułowego w województwie mazowieckim. W badaniu szkół zastosowano studium przypadku (case study). W badaniu wzięło udział 15 szkół zawodowych z województwa mazowieckiego, w których praktykowano kształcenie modułowe (12 szkół wdrażających kształcenie modułowe oraz 3 szkoły przygotowujące się do wdrożenia tej formy kształcenia). Zastosowano następujące techniki badawcze: wywiady pogłębione IDI z dyrektorami szkół (15), wywiady pogłębione IDI z nauczycielami/instruktorami bezpośrednio zaangażowanymi w prowadzenie kształcenia modułowego (27), wywiady grupowe FGI z uczniami uczestniczącymi w kształceniu modułowym (15), analizę dokumentów dotyczących wdrażania kształcenia modułowego w szkole zawodowej (programy kształcenia, plany organizacyjne i finansowe). Analiza danych pokazała, że w badanym województwie kształcenie modułowe nie jest rozpowszechnione (kształcenie to występowało tylko w subregionie warszawskim i radomskim). Okazało się, że w 70% szkół nie planuje się wdrożenia opisywanego typu kształcenia. Wnioski z badania potwierdziły, że do wdrożenia kształcenia modułowego potrzebna jest współpraca pracodawców, dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców, uczniów, organów zarządzających szkołami. Głównymi barierami przed wdrożeniem kształcenia modułowego do szkół są: bariery finansowe, problemy techno-dydaktyczne, trudności organizacyjne, mentalne, kadrowe itd.

Deskryptory TESE: szkoła średnia o profilu zawodowym, kształcenie i szkolenie zawodowe, uczeń, proces uczenia się, szkoła
TESE descriptors: vocational school, vocational education and training, pupil, learning process, school
Publikacje:
  • Morysińska, A., Sochańska-Kawiecka, M. i Makowska-Belta, E. (bdw.). Kształcenie modułowe jako nowa forma nauki zawodu – badanie jakościowe w subregionach. Raport końcowy. Pobrane 13 maja 2015 z http://obserwatorium.mazowsze.pl/
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"