BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie kursowe, determinanty efektywności szkoleń
Typ badania: ewaluacyjne
Data: 1999
Badacz: Ryszard Walkowiak
Abstrakt:

Celem badania było określenie zmiennych wpływających na opinie kursantów o efektywności szkoleń. W badaniu wzięło udział 1282 pracowników Telekomunikacji Polskiej SA, którzy wzięli udział w szkoleniach kursowych w Głównym Ośrodku Szkoleniowym w Olsztynie. Wyniki badania wykazały, że najbardziej zadowoleni z kursu byli pracownicy pochodzący z miejscowości powyżej 50 tysięcy mieszkańców (756 osób). Z przeprowadzonego kursu zdecydowanie niezadowolonych było 1% pracowników z miejscowości od pięciu do 50 tysięcy mieszkańców i 0,3% pracowników z miejscowości powyżej 50 tysięcy mieszkańców. Okazało się również, że na opinie o kursie duży wpływ miało wykształcenie respondentów. Spośród osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym 92,4% było zdecydowanie zadowolonych ze szkolenia, 6,9% raczej zadowolonych, 0,7% raczej niezadowolonych (żadna osoba z takim wykształceniem nie była zdecydowanie niezadowolona ze szkolenia). Wszystkie osoby z wykształceniem podstawowym były zdecydowanie zadowolone z kursu. Wśród osób z wykształceniem średnim wyróżniono dwie grupy: pracowników z wykształceniem nietechnicznym i technicznym. Wśród respondentów z wykształceniem średnim nietechnicznym 81,9% było zdecydowanie zadowolonych, 13,8% raczej zadowolonych, 3,2% raczej niezadowolonych, 1,1% zdecydowanie niezadowolonych. W grupie pracowników z wykształceniem średnim technicznym 87,7% było zdecydowanie zadowolonych z kursu, 10,1% raczej zadowolonych, 1,5% raczej niezadowolonych, 0,7% zdecydowanie niezadowolonych. Wśród pracowników z wykształceniem wyższym nietechnicznym 78,9% było zdecydowanie zadowolonych, 15,8% raczej zadowolonych, 5,3% raczej niezadowolonych. W grupie respondentów z wykształceniem wyższym technicznym 85,2% było zdecydowanie zadowolonych ze szkolenia, 13,5% raczej zadowolonych, 0,6% raczej niezadowolonych (w tej grupie na pytanie o ocenę kursu nie odpowiedziało 0,7% osób). Staż pracy respondenta także miał wpływ na opinię o szkoleniu – im dłużej pracowała dana osoba, tym bardziej krytycznie wypowiadała się na temat kursu. Wśród osób ze stażem do 10 lat blisko 90% było zdecydowanie zadowolonych ze szkolenia. Podobną opinię wyraziło: 83,8% pracowników ze stażem od 10 do 20 lat, 64,6% ze stażem od 20 do 30 lat, 66,7% ze stażem powyżej 30 lat. Wszystkie osoby pracujące na wyższym szczeblu zarządzania były zadowolone ze szkolenia. Wśród pracowników z niższego szczebla zarządzania 82,8% było zdecydowanie zadowolonych, 14,2% raczej zadowolonych, 2,1% raczej niezadowolonych, 0,4% zdecydowanie niezadowolonych.

Deskryptory TESE: ośrodek szkoleniowy, kształcenie i szkolenie zawodowe, placówka kształcenia dorosłych, edukacja dorosłych, ustawiczne doskonalenie zawodowe, doskonalenie zawodowe w toku pracy
TESE descriptors: training centre, vocational education and training, adult education institution, adult education, continuing professional development, in-service training
Publikacje:
  • Walkowiak, R. (1999). Kształcenie kursowe, determinanty efektywności szkoleń. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3, 117-123.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"