Tytuł badania: |
Kształcenie muzyczne nauczycieli w ramach stacjonarnych studiów uniwersyteckich |
Data: |
[1996] |
Badacz: |
Ewa Hoffman-Lipska, Teresa Żychowska |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie poziomu przygotowania muzycznego studentek drugiego roku Studium dla Pracujących Wydziału Pedagogicznego jednej z uczelni wyższych oraz studentów studiów stacjonarnych Wydziału Pedagogicznego (edukacja wczesnoszkolna) z kolejnej uczelni. Badaniem objęto 80 studentów, w tym 40 ze Studium dla Pracujących i 40 ze studiów stacjonarnych. W badaniu posłużono się ankietą składającą się z 19 pytań. Pierwszą grupę przebadano w 1994 roku, drugą – rok później. Studia stacjonarne z ówczesnym programem (małą liczbą godzin i znikomym wymiarem praktyk) nie przygotowywały studentów w pełni do prowadzenia lekcji muzyki w ramach nauczania początkowego. Badane uczelnie były jedynymi szkołami wyższymi kształcącymi nauczycieli muzyki w klasach I-III i dlatego powinny oferować pełne wykształcenie w tym zakresie. Poszerzenia wymagały następujące przedmioty: wiedza z dziedziny kultury muzycznej (również muzyki rozrywkowej), umiejętność posługiwania się instrumentami elektronicznymi. Szczególny nacisk powinien być również położony na praktykę szkolną, przygotowanie metodyczne oraz rozwijanie umiejętności praktycznych. |
Deskryptory TESE: |
muzyka, kształcenie nauczycieli, szkoła podstawowa, szkoła wyższa, program nauczania |
TESE descriptors: |
music, teacher education, primary school, higher education, curriculum |
Publikacje: |
- Hoffman-Lipska, E. i Żychowska, T. (1996). Kształcenie muzyczne nauczycieli w ramach stacjonarnych studiów uniwersyteckich. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 2, 57-62.
|