BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie nauczycieli muzyki w akademiach muzycznych w świetle planów i programów nauczania
Data: [1999]
Badacz: Jerzy Dyląg
Abstrakt:

Celem badania była ocena kształcenia nauczycieli muzyki w 10 akademiach muzycznych w Polsce (Gdańsk, Poznań, Szczecin, Wrocław, Kraków, Warszawa, Katowice, Łódź, Bydgoszcz, Białystok). Oceny tej dokonano na podstawie analizy planów i programów kształcenia w wymienionych instytucjach. Kształcenie nauczycieli muzyki realizowane było w ramach kierunku wychowanie muzyczne, który nie zawsze zachowywał swoją autonomiczność w stosunku do innych wydziałów (np. Wydział Kompozycji, Teorii, Wychowania Muzycznego i Rytmiki). Zaobserwowano znaczne rozbieżności w liczbie godzin przeznaczonych na realizację przedmiotów kształcenia, które w skrajnych przypadkach sięgały 780 godzin (prowadzenie zespołów w Bydgoszczy i Warszawie). Za niepokojące uznano zjawisko nadmiernego obciążania studenta w ciągu tygodnia – obciążenie to sięgało nawet 35-36 godzin zajęć tygodniowo na pierwszym i drugim roku studiów oraz 15-20,5 godzin na ostatnim roku studiów, kiedy to student powinien poświęcić czas na pracę samokształceniową, związaną z otrzymaniem dyplomu. Przedmioty kierunkowe wykazywały duże zróżnicowanie w nazewnictwie, przez co nie można było określić jednoznacznie zakresu wiedzy merytorycznej, typowej dla danej specjalności. Różne kryteria doboru i oceny stopnia ważności przedmiotów uznawanych za kierunkowe prowadziły do zaliczania ich jako uzupełniających lub nawet fakultatywnych zajęć. Zauważono przemieszanie kompetencji zawodowych w prowadzonych specjalnościach poprzez włączenie w program nauczania przedmiotów niezwiązanych z daną specjalnością (np. podstawy foniatrii charakterystyczne dla kierunku wokalnego na kierunku wychowania muzycznego).

Deskryptory TESE: muzyka, kształcenie nauczycieli, szkoła muzyczna, szkoła wyższa, program nauczania
TESE descriptors: music, teacher education, art school, higher education, curriculum
Publikacje:
  • Dyląg, J. (1999). Kształcenie nauczycieli muzyki w akademiach muzycznych w świetle planów i programów nauczania (II). Wychowanie Muzyczne w Szkole, 4, 153-167.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"