Abstrakt: |
Badanie miało na celu ocenę kształcenia muzycznego nauczycieli w kolegiach nauczycielskich w Bytomiu, Koninie, Nowym Sączu, Zgierzu (muzyka jako druga specjalność w połączeniu z nauczaniem początkowym) i Lesznie (jako pierwsza specjalność). Oceny dokonano w oparciu o liczbę godzin przeznaczonych na kształcenie muzyczne oraz na podstawie układu i nazw przedmiotów o treści muzycznej. Specjalności w zakresie nauczania początkowego i muzyki w badanych kolegiach nie były równoważne – stosunek liczby przedmiotów pierwszego kierunku do drugiego wynosił 3:1 (wyjątkiem było kolegium w Lesznie, gdzie muzyka jako pierwsza specjalność pozostawała do drugiej specjalności w stosunku 1:1). Zanotowano znaczne różnice w liczbie godzin przeznaczonych na kształcenie nauczycieli w dwóch specjalnościach, w skrajnych przypadkach wynosiły one 900 godzin, co wskazywało na nieporównywalny poziom przygotowania gwarantowany przez różne kolegia. Zauważalne było także zróżnicowanie w obrębie liczby godzin kształcenia z zakresu muzyczno-metodycznego pomiędzy poszczególnymi kolegiami, które to różnice w skrajnych przypadkach wynosiły 300 godzin. Wśród 62 przedmiotów muzyczno-metodycznych zaobserwowano znaczne zróżnicowanie w nazewnictwie, co mogło pociągać za sobą nie zawsze porównywalny zakres nauczania. Ponadto nazwy te nie zawsze były adekwatne w stosunku do treści programowych. Przedmioty teoretyczno-muzyczne zajmowały od 33% do 60% godzin przeznaczonych na przygotowanie muzyczno-metodyczne. Zauważono nierównomierne rozmieszczenie na mapie Polski kolegiów nauczycielskich przygotowujących do nauczania muzyki – najwięcej było ich centralnej Polsce, placówek takich brakowało natomiast w południowo-wschodniej i północno-wschodniej Polsce. |