BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie nauczycieli muzyki w kolegiach nauczycielskich w świetle planów i programów nauczania
Data: [1999]
Badacz: Jerzy Dyląg
Abstrakt:

Badanie miało na celu ocenę kształcenia muzycznego nauczycieli w kolegiach nauczycielskich w Bytomiu, Koninie, Nowym Sączu, Zgierzu (muzyka jako druga specjalność w połączeniu z nauczaniem początkowym) i Lesznie (jako pierwsza specjalność). Oceny dokonano w oparciu o liczbę godzin przeznaczonych na kształcenie muzyczne oraz na podstawie układu i nazw przedmiotów o treści muzycznej. Specjalności w zakresie nauczania początkowego i muzyki w badanych kolegiach nie były równoważne – stosunek liczby przedmiotów pierwszego kierunku do drugiego wynosił 3:1 (wyjątkiem było kolegium w Lesznie, gdzie muzyka jako pierwsza specjalność pozostawała do drugiej specjalności w stosunku 1:1). Zanotowano znaczne różnice w liczbie godzin przeznaczonych na kształcenie nauczycieli w dwóch specjalnościach, w skrajnych przypadkach wynosiły one 900 godzin, co wskazywało na nieporównywalny poziom przygotowania gwarantowany przez różne kolegia. Zauważalne było także zróżnicowanie w obrębie liczby godzin kształcenia z zakresu muzyczno-metodycznego pomiędzy poszczególnymi kolegiami, które to różnice w skrajnych przypadkach wynosiły 300 godzin. Wśród 62 przedmiotów muzyczno-metodycznych zaobserwowano znaczne zróżnicowanie w nazewnictwie, co mogło pociągać za sobą nie zawsze porównywalny zakres nauczania. Ponadto nazwy te nie zawsze były adekwatne w stosunku do treści programowych. Przedmioty teoretyczno-muzyczne zajmowały od 33% do 60% godzin przeznaczonych na przygotowanie muzyczno-metodyczne. Zauważono nierównomierne rozmieszczenie na mapie Polski kolegiów nauczycielskich przygotowujących do nauczania muzyki – najwięcej było ich centralnej Polsce, placówek takich brakowało natomiast w południowo-wschodniej i północno-wschodniej Polsce.

Deskryptory TESE: muzyka, kształcenie nauczycieli, nauczyciel z kwalifikacjami, program nauczania, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych
TESE descriptors: music, teacher education, qualified teacher, curriculum, generalist teacher
Publikacje:
  • Dyląg, J. (1999). Kształcenie nauczycieli muzyki w kolegiach nauczycielskich w świetle planów i programów nauczania. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 1, 8-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"