Abstrakt: |
Głównym celem badania było dostarczenie informacji na temat współpracy szkół zawodowych z wybranymi podmiotami rynku pracy. Badanie zrealizowano w kilku regionach województwa mazowieckiego (powiaty: pruszkowski, radomski, przasnyski, żuromiński oraz miasta: Radom, Płock i Siedlce). W badaniu wzięły udział technika, technika uzupełniające, zasadnicze szkoły zawodowe (łącznie 35 szkół) oraz podmioty lokalnych rynków pracy np. Powiatowe Urzędy Pracy, czy Starostwa Powiatowe (46 placówek). W badaniu analizowano dane zastane. Wykorzystano też badania danych wywołanych (terenowych). Zrealizowano następujące techniki badawcze: standaryzowany telefoniczny wywiad kwestionariuszowy wspomagany komputerowo CATI, indywidualne wywiady pogłębione IDI. Łącznie przeprowadzono 30 wywiadów. Narzędziem ilościowym był formularz wysyłany do szkół (zebrano 20 formularzy). Analiza danych pokazała np., że najczęstszymi formami nauki zawodu są: zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe. Okazało się, że badane szkoły nawiązują współpracę z pracodawcami przeważnie wtedy, gdy w szkołach brak jest odpowiedniej bazy i infrastruktury na odbycie praktycznych zajęć nauki zawodu. Okazało się, że w badanych szkołach doradztwo zawodowe jest rozwinięte w sposób niewystarczający do zaistniałych potrzeb. W raporcie znaleźć można informacje na temat m.in.: systemu praktycznej nauki zawodu, szkolnictwa zawodowego i rynku pracy w poszczególnych powiatach objętych badaniem, procesu współpracy szkół z pracodawcami, kwalifikacji zawodowych, współpracy z instytucjami rynku pracy. Doniesienie pokazuje też, jakie są oczekiwania i opinie badanych na temat szkolnictwa zawodowego. |