Tytuł badania: |
Formy obrony przed lękiem u uczniów i ich rodziców |
Data: |
[1989] |
Badacz: |
Teresa Bach-Olasik |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja hipotezy o modelującym wpływie rodziców w kształtowaniu lęku u młodzieży, czego przejawem będzie współwystępowanie tej cechy u młodzieży i rodziców. W badaniu zastosowano Kwestionariusz do badania lęku Spielbergera w przekładzie H. Choynowskiej, Inwentarz bodźców i sytuacji wyzwalających reakcję strachu Wolpego oraz Kwestionariusz do badania form obrony przed lękiem własnej konstrukcji. Badaniem objęto 300 uczniów i ich rodziców. Analizowany materiał badawczy pochodził ze 150-osobowej grupy uczniów i ich rodziców. Z grupy tej wyłoniono młodzież o wysokim poziomie lęku, którą poddano badaniu indywidualnemu (studium przypadku). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić bliski związek między poziomem lęku ogólnego u młodzieży i rodziców (szczególnie matek). Zbieżność dotyczyła sposobu i siły przeżywania emocji lęku oraz treści. W obu grupach lęk wywoływały zbliżone kategorie bodźców. Zaobserwowano również zbieżność w zakresie stosowanych form obrony przed lękiem. Wnioski te można było interpretować jako dowód na społeczne uwarunkowanie lęku oraz znaczącą rolę rodziców w genezie i rozwoju lęku u dzieci oraz sposobu radzenia sobie z nim w życiu. |
Deskryptory TESE: |
psychologia, rodzice, relacja rodzice – dziecko, zachowania, młodzież |
TESE descriptors: |
psychology, parents, parent-child relation, behaviour, youth |
Publikacje: |
- Bach-Olaksik, T. (1989). Formy obrony przed lękiem u uczniów i ich rodziców. Edukacja, 1, 59-68.
|