BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Formy i uwarunkowania zachowań agresywnych młodzieży w środowisku szkolnym i rówieśniczym
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Joanna Różańska-Kowal
Abstrakt:

Przedmiotem badania były psychologiczne uwarunkowania agresji wśród młodzieży. Badaniem objęto uczniów Policealnej Szkoły Detektywistycznej w Tychach (32 osoby) i Policealnego Studium Administracji Państwowej w Katowicach (27 osób). W badaniu wykorzystano technikę ankiety. Wyniki badania ujawniły, że respondenci starali się na ogół rozwiązywać swoje konflikty z rodzeństwem na drodze porozumienia, część reagowali agresją słowną, najmniej osób – agresją fizyczną. Uczniowie szkoły detektywistycznej stosowali bardziej jednolite sposoby rozwiązywania konfliktów z rodzeństwem, natomiast wśród słuchaczy szkoły administracyjnej występowała większa różnorodność zachowań lub stopniowa eskalacja agresji. Stwierdzono zgodność między stosunkami badanych z rodzeństwem a sposobami rozwiązywania konfliktów przez rodziców. Jednocześnie znakomita większość badanych deklarowała gotowość do udzielenia rodzeństwu pomocy w razie potrzeby.  16 uczniów ze szkoły detektywistycznej i 8 ze szkoły administracyjnej przyznało się do niewłaściwego zachowania względem nauczycieli. Poziom agresji w stosunku do nauczycieli uczniów szkoły detektywistycznej był wyższy, niż uczniów szkoły administracyjnej. Ci pierwsi wyrażali agresję w sposób bardziej bezpośredni (śmianie się, dogadywanie, niesłuchanie wykładowców), natomiast ci drudzy w sposób bardziej pośredni (nienawiść, niechęć, uprzedzenia, kierowanie w stronę nauczycieli złych myśli i życzeń). O niewłaściwych zachowaniach nauczycieli w stosunku do uczniów wypowiedziało się 25 uczniów ze szkoły detektywistycznej (wyniosłość nauczycieli, niesprawiedliwe ocenianie, brak cierpliwości i wyrozumiałości, niekompetencja) i 23 ze szkoły administracyjnej (lekceważenie, złośliwość, wyszydzanie, poniżanie uczniów, brak kompetencji, brak wyrozumiałości i obiektywizmu). Ogólnie 15 osób ze szkoły detektywistycznej i 12 ze szkoły administracyjnej przyznało się do zachowań agresywnych w stosunku do rówieśników – w pierwszym przypadku częściej do jawnych form agresji (przede wszystkim słownej), w drugim zaś do form ukrytych. W sytuacji zagrożenia ze strony rówieśników badani ze szkoły detektywistycznej reagowali na ogół agresją bezpośrednią w formie odwetu, zaś respondenci ze szkoły administracyjnej – ugodowym załatwieniem sprawy lub unikiem. Nie stwierdzono zależności między sposobem reagowania na konflikty w rodzinie badanych, a reakcją na podobne sytuacje w środowisku szkolnym i rówieśniczym. Zanotowano również brak istotnego wpływu filmów i gier o agresywnej treści na zachowanie młodzieży. Pojawiły się jednak podobne schematy relacji nauczyciel-uczeń i uczeń-uczeń, które sugerowały modelującą funkcję szkoły w zakresie agresywnych zachowań.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, szkoła średnia, przemoc, przemoc szkolna, zachowania
TESE descriptors: primary school, secondary school, violence, bullying, behaviour
Publikacje:
  • Różańska-Kowal, J. (1998). Formy i uwarunkowania zachowań agresywnych młodzieży w środowisku szkolnym i rówieśniczym. W: J. Papież i A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej (s. 342-349). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"