Tytuł badania: |
Test ze wskaźnikiem pewności |
Data: |
[1990] – [1993] |
Badacz: |
Jerzy Motyka |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu weryfikację autorskiej formy kontroli i oceny ucznia w ramach nauczania fizyki. Formą tą był test wielokrotnego wyboru ze wskaźnikiem pewności. Powyższy wskaźnik uwzględniany był jako dwie dodatkowe rubryki: odpowiedź pewna i odpowiedź niepewna, z których uczeń wypełniał jedną zależnie od tego, czy był pewien udzielonej przez siebie odpowiedzi. W ramach kilkuletniej praktyki w stosowaniu tego narzędzia weryfikowania wiedzy autor badania zestawiał wyniki testów pisanych przez uczniów klas VI-VIII (około 400 osób). W połączeniu z obserwacją uczniów zestawienia te pozwoliły sformułować następujące wnioski: 1) na każdym sprawdzianie około 30% uczniów zgadywało odpowiedzi; 2) około 50% uczniów znało zagadnienia pobieżnie; 3) około 10% uczniów znało zagadnienia gruntownie (czyli mniej więcej trzy osoby w każdej klasie); 4) około 60% uczniów próbowało odpisywać; 5) około 40% uczniów źle opanowywało pojedyncze zagadnienia; 5) jeśli opanowanie materiału wykazywało poniżej 8% uczniów, oznaczało to wyraźny błąd ze strony nauczyciela. |
Deskryptory TESE: |
metodyka, test standaryzowany, szkoła podstawowa, fizyka, egzamin pisemny |
TESE descriptors: |
learning theory, standardised test, primary school, physics, written examination |
Publikacje: |
- Motyka, J. (1993). Test ze wskaźnikiem pewności. Fizyka w Szkole, 3, 165-166.
|