Abstrakt: |
W ramach zarządzonego przez Kuratorium Oświaty w Krakowie badania kompetencji matematycznych wszystkich uczniów klas ósmych szkół podstawowych w województwie krakowskim (których wyniki były za zgodą MEN równoznaczne z wynikami egzaminu wstępnego do szkoły średniej) – przeprowadzono również badanie opinii uczniów na temat testu i udziału w badaniu. Na 10 pytań zawartych w ankiecie odpowiedziało w sumie 878 osób, 4,39% całej populacji piszących test. 51% badanej próby stanowiły dziewczęta, 49% chłopcy. Większość badanych uczniów określiło swoje samopoczucie po zakończeniu pisania testu jako myślę, że poszło mi dobrze (56,4%) lub jestem zadowolony(a) (21,4%). Tylko około 15% uczniów było niezadowolonych ze swojej pracy w trakcie pisania testu. Poproszeni o ocenę trudności testu, respondenci najczęściej określali go jako średnio trudny (65,1%) lub łatwy (17,5%), co zyskało potwierdzenie w wynikach uzyskanych przez uczniów. Niemal wszyscy badani znali taką formę zadań, jaka pojawiła się na teście (85,5%), zrozumieli wszystkie polecenia (prawie 80%) i uznali czas przeznaczony na rozwiązywanie testu za odpowiedni (prawie 75%). Prawie 71% badanych zaaprobowało taką formę testowania kompetencji matematycznych, 5% wypowiedziało się przeciw, 24% nie miało w tej sprawie zdania. 32,2% uczniów zaliczyło matematykę do swoich ulubionych przedmiotów (na równi z geografią). Rzadziej uczniowie wybierali język polski, biologię, historię i język obcy. Na jeszcze dalszych miejscach znalazły się chemia, muzyka, fizyka i plastyka na przedostatniej pozycji. Najmniej lubianym przedmiotem okazała się technika. Matematykę i geografię wyprzedził WF, najbardziej lubiany przedmiot (50,2%). |