BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie kompetencji matematycznych w opinii uczniów klas ósmych
Instytucja:
Data: 19 maja 1998
Badacz: Anna Rappe, Henryk Szaleniec, Maria Krystyna Szmigel
Abstrakt:

W ramach zarządzonego przez Kuratorium Oświaty w Krakowie badania kompetencji matematycznych wszystkich uczniów klas ósmych szkół podstawowych w województwie krakowskim (których wyniki były za zgodą MEN równoznaczne z wynikami egzaminu wstępnego do szkoły średniej) – przeprowadzono również badanie opinii uczniów na temat testu i udziału w badaniu. Na 10 pytań zawartych w ankiecie odpowiedziało w sumie 878 osób, 4,39% całej populacji piszących test. 51% badanej próby stanowiły dziewczęta, 49% chłopcy. Większość badanych uczniów określiło swoje samopoczucie po zakończeniu pisania testu jako myślę, że poszło mi dobrze (56,4%) lub jestem zadowolony(a) (21,4%). Tylko około 15% uczniów było niezadowolonych ze swojej pracy w trakcie pisania testu. Poproszeni o ocenę trudności testu, respondenci najczęściej określali go jako średnio trudny (65,1%) lub łatwy (17,5%), co zyskało potwierdzenie w wynikach uzyskanych przez uczniów. Niemal wszyscy badani znali taką formę zadań, jaka pojawiła się na teście (85,5%), zrozumieli wszystkie polecenia (prawie 80%) i uznali czas przeznaczony na rozwiązywanie testu za odpowiedni (prawie 75%). Prawie 71% badanych zaaprobowało taką formę testowania kompetencji matematycznych, 5% wypowiedziało się przeciw, 24% nie miało w tej sprawie zdania. 32,2% uczniów zaliczyło matematykę do swoich ulubionych przedmiotów (na równi z geografią). Rzadziej uczniowie wybierali język polski, biologię, historię i język obcy. Na jeszcze dalszych miejscach znalazły się chemia, muzyka, fizyka i plastyka na przedostatniej pozycji. Najmniej lubianym przedmiotem okazała się technika. Matematykę i geografię wyprzedził WF, najbardziej lubiany przedmiot (50,2%).

Deskryptory TESE: matematyka, kompetencje, szkoła podstawowa, egzamin wstępny, egzamin pisemny
TESE descriptors: mathematics, competence, primary school, entry examination, written examination
Publikacje:
  • Rappe, A., Szaleniec, H. i Szmigel, M.K. (1998). Badanie kompetencji matematycznych w opinii uczniów klas ósmych. Hejnał Oświatowy, 3, 28-29.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"