BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie jakościowe szkolnictwa zawodowego metodą zogniskowanego wywiadu grupowego (Białystok)
Projekt badawczy:
  • Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Barbara Pokorska
Abstrakt:

Badanie jakościowe, przeprowadzone metodą FGI (Focus Group Interviews), skierowane do reprezentantów różnych środowisk, tj. przedstawicieli szkolnictwa zawodowego, władz samorządowych i pracodawców, miało zapewnić pogłębioną diagnozę zagadnienia rozwoju szkolnictwa zawodowego w kierunku dostosowania do potrzeb rynku pracy w Białymstoku. W badaniu uczestniczyło: dwóch dyrektorów szkół zawodowych; trzech przedstawicieli Miejskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego; dwóch przedstawicieli Powiatowego Urzędu Pracy; dwóch przedstawicieli lokalnych związków pracodawców; przedstawiciel Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Białymstoku. Badanie, przeprowadzone zgodnie z założonym scenariuszem, wyeksponowało następujące kwestie: brak wystarczających umiejętności praktycznych u absolwentów techników i szkół zawodowych; konieczność wykształcenia w uczniach zarówno umiejętności praktycznych, jak i odpowiednich cech osobowości i predyspozycji (w opiniach pracodawców cechy idealnego absolwenta to: kreatywność, zaangażowanie w wykonywaną pracę, gotowość do pracy w stresie, przygotowanie na zmiany, umiejętność pracy w zespole, fachowość w wyuczonym zawodzie, skłonność do samokształcenia, zdyscyplinowanie, dyspozycyjność, odpowiedzialność, ambicja); konieczność odpowiedniego wyposażenia zaplecza technicznego szkół – brak publicznych środków finansowych i sponsoringu ze strony pracodawców; potrzeba odbudowania wizerunku szkół zawodowych i etosu kształcenia zawodowego; absolwenci szkół zawodowych są lepiej przygotowani do potrzeb rynku pracy niż absolwenci techników; konieczna jest specjalizacja branżowa szkół; należy ujednolicić dwie funkcjonujące obok siebie klasyfikacje: zawodów szkolnych i zawodów gospodarczych.

Deskryptory TESE: szkoła średnia o profilu zawodowym, absolwent, wymiar zawodowy w nauczaniu, rynek pracy, dostępność miejsc pracy, rekrutacja pracowników, ekonomika edukacji, start zawodowy absolwentów, rozwój umiejętności zawodowych, oferta edukacyjna, uczeń, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, pracodawca, profil zawodowy
TESE descriptors: vocational school, school leaver, vocational content, labour market, access to employment, recruitment, economics of education, transition from school to work, skill development, educational provision, pupil, employability, employer, professional profile
Publikacje:
  • Pokorska, B. (2009). Raport z badania jakościowego szkolnictwa zawodowego metodą zogniskowanego wywiadu grupowego. Pobrane z http://ibrkk.pl/f/?Raport_z_focus_group_Bialystok.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"