Abstrakt: |
Badanie jakościowe, przeprowadzone metodą FGI (Focus Group Interviews), skierowane do reprezentantów różnych środowisk, tj. przedstawicieli szkolnictwa zawodowego, władz samorządowych i pracodawców, miało zapewnić pogłębioną diagnozę zagadnienia rozwoju szkolnictwa zawodowego w kierunku dostosowania do potrzeb rynku pracy w Białymstoku. W badaniu uczestniczyło: dwóch dyrektorów szkół zawodowych; trzech przedstawicieli Miejskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego; dwóch przedstawicieli Powiatowego Urzędu Pracy; dwóch przedstawicieli lokalnych związków pracodawców; przedstawiciel Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Białymstoku. Badanie, przeprowadzone zgodnie z założonym scenariuszem, wyeksponowało następujące kwestie: brak wystarczających umiejętności praktycznych u absolwentów techników i szkół zawodowych; konieczność wykształcenia w uczniach zarówno umiejętności praktycznych, jak i odpowiednich cech osobowości i predyspozycji (w opiniach pracodawców cechy idealnego absolwenta to: kreatywność, zaangażowanie w wykonywaną pracę, gotowość do pracy w stresie, przygotowanie na zmiany, umiejętność pracy w zespole, fachowość w wyuczonym zawodzie, skłonność do samokształcenia, zdyscyplinowanie, dyspozycyjność, odpowiedzialność, ambicja); konieczność odpowiedniego wyposażenia zaplecza technicznego szkół – brak publicznych środków finansowych i sponsoringu ze strony pracodawców; potrzeba odbudowania wizerunku szkół zawodowych i etosu kształcenia zawodowego; absolwenci szkół zawodowych są lepiej przygotowani do potrzeb rynku pracy niż absolwenci techników; konieczna jest specjalizacja branżowa szkół; należy ujednolicić dwie funkcjonujące obok siebie klasyfikacje: zawodów szkolnych i zawodów gospodarczych. |