BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy
Projekt badawczy:
  • Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2008 – 2009
Badacz: Urszula Kłosiewicz-Górecka, Lidia Kuczewska, Edward Maleszyk, Barbara Pokorska, Bożena Słomińska, Sławomir Tajer
Abstrakt:

Raport będący podsumowaniem projektu poświęconego szkolnictwu zawodowemu w Białymstoku dotyczy następujących zagadnień: charakterystyki rynku pracy w Białymstoku (na tle innych miast wojewódzkich, dynamika i struktura bezrobocia, młodzież na białostockim rynku pracy); udziału szkół zawodowych w kształtowaniu podaży pracy w Białymstoku; zachowań pracodawców na białostockim rynku pracy; wymagań pracodawców wobec absolwentów szkół zawodowych; popytowo-podażowych uwarunkowań rozwoju szkolnictwa zawodowego w Białymstoku do 2015 roku. Badania empiryczne przeprowadzone w ramach projektu: ankietowe wśród uczniów ostatnich klas zasadniczych szkół zawodowych; wśród uczniów trzeciej klasy białostockich gimnazjów (ankieta audytoryjna); ilościowe wśród pracodawców; jakościowe wśród przedstawicieli instytucji działających na rzecz rozwoju szkolnictwa zawodowego; jakościowe wśród pracodawców. Mocne strony rozwoju szkolnictwa zawodowego w Białymstoku: co roku wzrasta liczba uczniów kończących technika, pracodawcy są włączani w proces edukacji; podejmuje się działania, które podnoszą kwalifikacje zawodowe uczniów i ich kompetencje niezwiązane z zawodem, ale przydatne na rynku pracy (np. podnoszenie samooceny) i in. Do słabych stron zaliczono mało elastyczną ofertę edukacyjną, zmniejszającą się liczbę uczniów kończących szkoły zawodowe, konieczność dokształcania kadry pedagogicznej w zakresie stosowanych w praktyce gospodarczej nowych rozwiązań technologicznych. Zagrożeniem dla rozwoju szkolnictwa zawodowego jest zła opinia o tego typu szkolnictwie w społeczeństwie, dlatego absolwenci tych szkół mają niską samoocenę. Poza tym pracodawcy w małym stopniu angażują się w rozwój i podnoszenie jakości kształcenia zawodowego. Z drugiej strony wzrasta zapotrzebowanie na wyspecjalizowanych fachowców, zmienia się programy nauczania pod kątem ich przydatności dla pracodawców, ponadto samorząd terytorialny angażuje się merytorycznie w tworzenie podstaw do racjonalizacji oferty edukacyjnej.

Deskryptory TESE: szkoła średnia o profilu zawodowym, rynek pracy, zatrudnienie, dostępność miejsc pracy, bezrobocie, młodzież, absolwent
TESE descriptors: vocational school, labour market, employment, access to employment, unemployment, youth, school leaver
Publikacje:
  • Kłosiewicz-Górecka, U., Kuczewska, L., Maleszyk, E. i Tajer, S. (red.). (2010). Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy. Raport z badań. Pobrane z http://ibrkk.pl/id/68/Rozw%C3%B3j_szkolnictwa_zawodowego_w_Bia%C5%82ymstoku_w_dostosowaniu_do_potrzeb_rynku_pracy
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"