Obserwuj
Tytuł badania: |
Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy |
Projekt badawczy: |
- Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2008 – 2009 |
Badacz: |
Urszula Kłosiewicz-Górecka, Lidia Kuczewska, Edward Maleszyk, Barbara Pokorska, Bożena Słomińska, Sławomir Tajer |
Abstrakt: |
Raport będący podsumowaniem projektu poświęconego szkolnictwu zawodowemu w Białymstoku dotyczy następujących zagadnień: charakterystyki rynku pracy w Białymstoku (na tle innych miast wojewódzkich, dynamika i struktura bezrobocia, młodzież na białostockim rynku pracy); udziału szkół zawodowych w kształtowaniu podaży pracy w Białymstoku; zachowań pracodawców na białostockim rynku pracy; wymagań pracodawców wobec absolwentów szkół zawodowych; popytowo-podażowych uwarunkowań rozwoju szkolnictwa zawodowego w Białymstoku do 2015 roku. Badania empiryczne przeprowadzone w ramach projektu: ankietowe wśród uczniów ostatnich klas zasadniczych szkół zawodowych; wśród uczniów trzeciej klasy białostockich gimnazjów (ankieta audytoryjna); ilościowe wśród pracodawców; jakościowe wśród przedstawicieli instytucji działających na rzecz rozwoju szkolnictwa zawodowego; jakościowe wśród pracodawców. Mocne strony rozwoju szkolnictwa zawodowego w Białymstoku: co roku wzrasta liczba uczniów kończących technika, pracodawcy są włączani w proces edukacji; podejmuje się działania, które podnoszą kwalifikacje zawodowe uczniów i ich kompetencje niezwiązane z zawodem, ale przydatne na rynku pracy (np. podnoszenie samooceny) i in. Do słabych stron zaliczono mało elastyczną ofertę edukacyjną, zmniejszającą się liczbę uczniów kończących szkoły zawodowe, konieczność dokształcania kadry pedagogicznej w zakresie stosowanych w praktyce gospodarczej nowych rozwiązań technologicznych. Zagrożeniem dla rozwoju szkolnictwa zawodowego jest zła opinia o tego typu szkolnictwie w społeczeństwie, dlatego absolwenci tych szkół mają niską samoocenę. Poza tym pracodawcy w małym stopniu angażują się w rozwój i podnoszenie jakości kształcenia zawodowego. Z drugiej strony wzrasta zapotrzebowanie na wyspecjalizowanych fachowców, zmienia się programy nauczania pod kątem ich przydatności dla pracodawców, ponadto samorząd terytorialny angażuje się merytorycznie w tworzenie podstaw do racjonalizacji oferty edukacyjnej. |
Deskryptory TESE: |
szkoła średnia o profilu zawodowym, rynek pracy, zatrudnienie, dostępność miejsc pracy, bezrobocie, młodzież, absolwent |
TESE descriptors: |
vocational school, labour market, employment, access to employment, unemployment, youth, school leaver |
Publikacje: |
- Kłosiewicz-Górecka, U., Kuczewska, L., Maleszyk, E. i Tajer, S. (red.). (2010). Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy. Raport z badań. Pobrane z http://ibrkk.pl/id/68/Rozw%C3%B3j_szkolnictwa_zawodowego_w_Bia%C5%82ymstoku_w_dostosowaniu_do_potrzeb_rynku_pracy
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.