BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Plany młodzieży gimnazjalnej Białegostoku dotyczące dalszego kształcenia i wyboru zawodu
Projekt badawczy:
  • Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Dorota Jegorow, Ireneusz Niećko
Abstrakt:

Celem badania było wielopłaszczyznowe rozpoznanie preferencji edukacyjnych i zawodowych młodzieży białostockich gimnazjów, a  szczególnie – rozpoznanie planów dotyczących dalszego kształcenia (zwłaszcza kształcenia zawodowego) młodzieży trzecich klas gimnazjów. Przedmiotem zainteresowania były determinanty  dokonywanych wyborów, z uwzględnieniem efektywności szkolnego i pozaszkolnego sytemu poradnictwa zawodowego. Zbadano także opinie młodzieży na temat sytuacji na rynku pracy w regionie, znajomość instytucji rynku pracy, deklarowane potrzeby związane z wejściem na rynek pracy oraz plany związane z miejscem kontynuacji nauki i ewentualną migracją zarobkową. Badacze stawiali sobie za cel uzyskanie odpowiedzi na pytanie, dlaczego młodzież dokonuje określonych wyborów zawodowych i czy wybory te są podejmowane świadomie. Badanie zostało przeprowadzone wśród uczniów trzecich klas gimnazjum na terenie Białegostoku. Narzędziem badawczym był kwestionariusz, zawierający 26 pytań merytorycznych oraz dwa pytania metryczkowe. Do analizy przyjęto poprawnie wypełnione 504 kwestionariusze. Jak wynika z badań, największym powodzeniem cieszą się licea ogólnokształcące, na co wskazało 60,4% ankietowanych. Plany związane z podjęciem nauki w technikum zadeklarowało 33% badanych, natomiast w przypadku wyboru zasadniczej szkoły zawodowej wynik usytuował się na poziomie jedynie 3,1%.

Deskryptory TESE: wybór szkoły, przejście z gimnazjum do liceum/technikum, poradnictwo zawodowe, związek między szkoleniem a zatrudnieniem, rynek pracy
TESE descriptors: choice of school, transition from lower to upper secondary education, vocational guidance, training-employment relation, labour market
Publikacje:
  • Jegorow, D. i Niećko, I. (2009). Plany młodzieży gimnazjalnej Białegostoku dotyczące dalszego kształcenia i wyboru zawodu : Raport z badania. Pobrane z http://ibrkk.pl/f/?Plany_mlodziezy_gimnazjalnej_Bialegostoku.pdf‎
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"