Obserwuj
Tytuł badania: |
Postawy i opinie uczniów białostockich szkół zawodowych wobec zawodu, edukacji zawodowej i przyszłości zawodowej |
Projekt badawczy: |
- Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
grudzień 2008 |
Badacz: |
Monika Cieślikowska, Dorota Jegorow, Ireneusz Niećko |
Abstrakt: |
Badanie ankietowe, zrealizowane w białostockich szkołach zawodowych w ramach projektu Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy, przedstawia problemy szkolnictwa zawodowego od strony uczniów jako grupy, która ponosi wszelkie konsekwencje słabych stron systemu szkolnictwa zawodowego. W ankiecie skoncentrowano się na problematyce postrzegania przez uczniów nauki wybranych zawodów w kontekście ich planów zawodowych, a po części edukacyjnych, ponieważ wielu respondentów decyduje się na kontynuację nauki. Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na następujące zagadnienia, odzwierciedlające postawy, opinie i oceny uczniów ostatnich klas szkół zawodowych: motywy wyboru szkoły i nauki zawodu; postrzeganie zawodów wybranych do nauki; ocena metod nauczania i wiedzy zdobywanej w szkołach; plany zawodowe i edukacyjne; wiedza o rynku pracy; ocena szans na rynku pracy; oczekiwania związane z przyszłą pracą. Badanie zrealizowano wśród uczniów ostatnich klas zasadniczych szkół zawodowych i techników z Białegostoku; wybrano siedem zespołów szkół zawodowych. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety zawierający 40 pytań merytorycznych oraz sześć pytań metryczkowych. Badanie przeprowadzono techniką ankiety audytoryjnej na próbie 400 osób. W badaniu wzięli udział respondenci uczący się 18 zawodów, z czego przewagę stanowiły zawody związane z mechaniką. 35% uczniów zadeklarowało, że wybrali daną szkołę ze względu na atrakcyjną ofertę zawodową. Dla 28% respondentów ważne było prawdopodobieństwo uzyskania pracy po zakończeniu nauki. 59% badanych zadeklarowało, że uczą się preferowanego zawodu. W opinii ponad połowy uczniów zawód przez nich wybrany był zawodem z przyszłością. |
Deskryptory TESE: |
absolwent, szkoła średnia o profilu zawodowym, doradztwo edukacyjne, kształcenie i szkolenie zawodowe, rynek pracy, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, możliwości zatrudnienia, wybór szkoły |
TESE descriptors: |
school leaver, vocational school, educational guidance, vocational education and training, labour market, employability, employment opportunities, choice of school |
Publikacje: |
- Niećko, I., Jegorow, D. i Cieślikowska, M. (2009). Postawy i opinie uczniów białostockich szkół zawodowych wobec zawodu, edukacji zawodowej i przyszłości zawodowej : Raport z badań. Pobrane z http://ibrkk.pl/book/227
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.