BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy i opinie uczniów białostockich szkół zawodowych wobec zawodu, edukacji zawodowej i przyszłości zawodowej
Projekt badawczy:
  • Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy
pokaż badania
Instytucja:
Data: grudzień 2008
Badacz: Monika Cieślikowska, Dorota Jegorow, Ireneusz Niećko
Abstrakt:

Badanie ankietowe, zrealizowane w białostockich szkołach zawodowych w ramach projektu Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy, przedstawia problemy szkolnictwa zawodowego od strony uczniów jako grupy, która ponosi wszelkie konsekwencje słabych stron systemu szkolnictwa zawodowego. W ankiecie skoncentrowano się na problematyce postrzegania przez uczniów nauki wybranych zawodów w kontekście ich planów zawodowych, a po części edukacyjnych, ponieważ wielu respondentów decyduje się na kontynuację nauki. Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na następujące zagadnienia, odzwierciedlające postawy, opinie i oceny uczniów ostatnich klas szkół zawodowych: motywy wyboru szkoły i nauki zawodu; postrzeganie zawodów wybranych do nauki; ocena metod nauczania i wiedzy zdobywanej w szkołach; plany zawodowe i edukacyjne; wiedza o rynku pracy; ocena szans na rynku pracy; oczekiwania związane z przyszłą pracą. Badanie zrealizowano wśród uczniów ostatnich klas zasadniczych szkół zawodowych i techników z Białegostoku; wybrano siedem zespołów szkół zawodowych. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety zawierający 40 pytań merytorycznych oraz sześć pytań metryczkowych. Badanie przeprowadzono techniką ankiety audytoryjnej na próbie 400 osób. W badaniu wzięli udział respondenci uczący się 18 zawodów, z czego przewagę stanowiły zawody związane z mechaniką. 35% uczniów zadeklarowało, że wybrali daną szkołę ze względu na atrakcyjną ofertę zawodową. Dla 28% respondentów ważne było prawdopodobieństwo uzyskania pracy po zakończeniu nauki. 59% badanych zadeklarowało, że uczą się preferowanego zawodu. W opinii ponad połowy uczniów zawód przez nich wybrany był zawodem z przyszłością.

Deskryptory TESE: absolwent, szkoła średnia o profilu zawodowym, doradztwo edukacyjne, kształcenie i szkolenie zawodowe, rynek pracy, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, możliwości zatrudnienia, wybór szkoły
TESE descriptors: school leaver, vocational school, educational guidance, vocational education and training, labour market, employability, employment opportunities, choice of school
Publikacje:
  • Niećko, I., Jegorow, D. i Cieślikowska, M. (2009). Postawy i opinie uczniów białostockich szkół zawodowych wobec zawodu, edukacji zawodowej i przyszłości zawodowej : Raport z badań. Pobrane z http://ibrkk.pl/book/227
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"