BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyniki badań nad zainteresowaniami uczniów szkolnymi przedmiotami nauczania
Instytucja:
Data: 1988 – 1992
Badacz: Władysław Błasiak, Małgorzata Godlewska
Abstrakt:

Przedmiotem badań były przyczyny słabego zainteresowania uczniów fizyką jako szkolnym przedmiotem nauczania. Badania objęły 2244 uczniów szkół podstawowych i średnich (o profilu ogólnym i matematyczno-fizycznym) oraz kilkudziesięciu nauczycieli fizyki. Ankietę dla uczniów skonstruowano tak, by odpowiadała na pytania: jak zainteresowanie fizyką koresponduje z zainteresowaniem innymi przedmiotami; jak zainteresowanie to zmienia się z czasem; jakie czynniki warunkują słabe zainteresowanie fizyką; w jakim stopniu nauczyciel kształtuje zainteresowania uczniów. Analiza wyników badań pozwoliła zaobserwować gwałtowny spadek zainteresowania fizyką po pierwszym roku jej nauczania. Choć fizyka zajmowała pierwsze miejsce wśród dziesięciu przedmiotów szkolnych w klasie szóstej szkoły podstawowej, ciesząc się największym zainteresowaniem uczniów, to w szkole średniej spadła na dalsze pozycje (trzecią od końca) – w liceach ogólnokształcących o profilu matematyczno-fizycznym na miejsce drugie (za matematyką), a w liceach o profilu ogólnym na trzecie miejsce od końca (m.in. przed językiem rosyjskim). Wysoki okazał się również procent uczniów „nienawidzących” matematyki, fizyki i biologii. Analiza korelacji między liczbą uczniów deklarujących zainteresowanie fizyką w danej klasie a liczbą uczniów zainteresowanych fizyką, którzy w opinii ich nauczycieli także są zainteresowani tym przedmiotem, ujawniła nieadekwatność obserwacji nauczycieli i tym samym braki w ich przygotowaniu pedagogicznym – znacznie więcej uczniów interesuje się fizyką, niż uważają nauczyciele.

Deskryptory TESE: przedmiot nauczania, fizyka, postawa, relacja nauczyciel – uczeń, szkoła podstawowa, szkoła średnia
TESE descriptors: curriculum subject, physics, attitude, teacher-student relation, primary school, secondary school
Publikacje:
  • Błasiak, W. i Godlewska, M. (1994). Wyniki badań nad zainteresowaniami uczniów szkolnymi przedmiotami nauczania. Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Socjologiczne, 162, 127-147.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"