Tytuł badania: |
Wyniki badań nad zainteresowaniami uczniów szkolnymi przedmiotami nauczania |
Instytucja: |
|
Data: |
1988 – 1992 |
Badacz: |
Władysław Błasiak, Małgorzata Godlewska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badań były przyczyny słabego zainteresowania uczniów fizyką jako szkolnym przedmiotem nauczania. Badania objęły 2244 uczniów szkół podstawowych i średnich (o profilu ogólnym i matematyczno-fizycznym) oraz kilkudziesięciu nauczycieli fizyki. Ankietę dla uczniów skonstruowano tak, by odpowiadała na pytania: jak zainteresowanie fizyką koresponduje z zainteresowaniem innymi przedmiotami; jak zainteresowanie to zmienia się z czasem; jakie czynniki warunkują słabe zainteresowanie fizyką; w jakim stopniu nauczyciel kształtuje zainteresowania uczniów. Analiza wyników badań pozwoliła zaobserwować gwałtowny spadek zainteresowania fizyką po pierwszym roku jej nauczania. Choć fizyka zajmowała pierwsze miejsce wśród dziesięciu przedmiotów szkolnych w klasie szóstej szkoły podstawowej, ciesząc się największym zainteresowaniem uczniów, to w szkole średniej spadła na dalsze pozycje (trzecią od końca) – w liceach ogólnokształcących o profilu matematyczno-fizycznym na miejsce drugie (za matematyką), a w liceach o profilu ogólnym na trzecie miejsce od końca (m.in. przed językiem rosyjskim). Wysoki okazał się również procent uczniów „nienawidzących” matematyki, fizyki i biologii. Analiza korelacji między liczbą uczniów deklarujących zainteresowanie fizyką w danej klasie a liczbą uczniów zainteresowanych fizyką, którzy w opinii ich nauczycieli także są zainteresowani tym przedmiotem, ujawniła nieadekwatność obserwacji nauczycieli i tym samym braki w ich przygotowaniu pedagogicznym – znacznie więcej uczniów interesuje się fizyką, niż uważają nauczyciele. |
Deskryptory TESE: |
przedmiot nauczania, fizyka, postawa, relacja nauczyciel – uczeń, szkoła podstawowa, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
curriculum subject, physics, attitude, teacher-student relation, primary school, secondary school |
Publikacje: |
- Błasiak, W. i Godlewska, M. (1994). Wyniki badań nad zainteresowaniami uczniów szkolnymi przedmiotami nauczania. Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Socjologiczne, 162, 127-147.
|