Obserwuj
Tytuł badania: |
Wyniki badań przeprowadzonych na grupie użytkowników oraz gremiów decyzyjnych |
Projekt badawczy: |
|
Instytucja: |
|
Data: |
2010 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania przeprowadzonego w ramach projektu e-Doświadczenia w fizyce była analiza potrzeb i stanu obecnego w zakresie nauczania fizyki w szkołach ponadgimnazjalnych. Badanie przeprowadzono przy użyciu kwestionariuszowego wywiadu telefonicznego (CATI) oraz kwestionariuszowego wywiadu bezpośredniego (PAPI). Badania ilościowe objęły 200 dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych na terenie całego kraju oraz 200 nauczycieli fizyki szkół ponadgimnazjalnych, również z terenu całego kraju. Zastosowano dobór próby losowo-warstwowy i wielowarstwowy. Badaniem objęto różnorakie aspekty funkcjonowania fizyki w ogólnoszkolnym systemie kształcenia, a więc: stan wyposażenia szkół ponadgimnazjalnych w sprzęt multimedialny i sale komputerowe, posiadanie przez szkoły gimnazjalne pracowni fizycznych oraz poziom ich wyposażenia, ocenę pracy nauczycieli fizyki oraz ich nastawienie do wprowadzania nowoczesnych rozwiązań technologicznych, uczestnictwo uczniów w olimpiadach fizycznych, sposób nauczania fizyki oraz realizację poszczególnych jej działów, doświadczenia fizyczne: ich rodzaj, częstotliwość wykonywania oraz wpływ na poziom nauczania. Na podstawie wyników badania potwierdzono dobry stan wyposażenia szkół w różnego rodzaju sprzęty. W większości placówek były takie pomoce jak: rzutnik multimedialny (jeden albo więcej; 95% wskazań nauczycieli, 98,5% dyrektorów), laptopy/komputery stacjonarne (odpowiednio: 94% i 99,5%) oraz sprzęt RTV (DVD, telewizory; 93% i 99,0% dyrektorzy). We wszystkich szkołach (według deklaracji respondentów) znajdowały się odrębne sale albo pracownie komputerowe. Wyniki badania pozwoliły na kompleksową analizę sposobu nauczania fizyki w szkołach, wyposażenia pracowni fizycznych i przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć. |
Deskryptory TESE: |
fizyka, nauki ścisłe, szkoła średnia, szkolnictwo średnie, jakość kształcenia, jakość nauczania, metodyka, metoda nauczania |
TESE descriptors: |
physics, natural sciences, secondary school, secondary education, quality of education, teaching quality, learning theory, teaching method |
Publikacje: |
- ASM Centrum Badań i Analiz Rynku. (2010). Raport. Wyniki badań przeprowadzonych na grupie użytkowników oraz gremiów decyzyjnych. Pobrane z http://e-doswiadczenia.mif.pg.gda.pl/raporty-pl
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.