BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyniki badań przeprowadzonych na grupie użytkowników oraz gremiów decyzyjnych
Projekt badawczy:
  • e-Doświadczenia w fizyce
Instytucja:
Data: 2010
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania przeprowadzonego w ramach projektu e-Doświadczenia w fizyce była analiza potrzeb i stanu obecnego w zakresie nauczania fizyki w szkołach ponadgimnazjalnych. Badanie przeprowadzono przy użyciu kwestionariuszowego wywiadu telefonicznego (CATI) oraz kwestionariuszowego wywiadu bezpośredniego (PAPI). Badania ilościowe objęły 200 dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych na terenie całego kraju oraz 200 nauczycieli fizyki szkół ponadgimnazjalnych, również z terenu całego kraju. Zastosowano dobór próby losowo-warstwowy i wielowarstwowy. Badaniem objęto różnorakie aspekty funkcjonowania fizyki w ogólnoszkolnym systemie kształcenia, a więc: stan wyposażenia szkół ponadgimnazjalnych w sprzęt multimedialny i sale komputerowe, posiadanie przez szkoły gimnazjalne pracowni fizycznych oraz poziom ich wyposażenia, ocenę pracy nauczycieli fizyki oraz ich nastawienie do wprowadzania nowoczesnych rozwiązań technologicznych, uczestnictwo uczniów w olimpiadach fizycznych, sposób nauczania fizyki oraz realizację poszczególnych jej działów, doświadczenia fizyczne: ich rodzaj, częstotliwość wykonywania oraz wpływ na poziom nauczania. Na podstawie wyników badania potwierdzono dobry stan wyposażenia szkół w różnego rodzaju sprzęty. W większości placówek były takie pomoce jak: rzutnik multimedialny (jeden albo więcej; 95% wskazań nauczycieli, 98,5% dyrektorów), laptopy/komputery stacjonarne (odpowiednio: 94% i 99,5%) oraz sprzęt RTV (DVD, telewizory; 93% i 99,0% dyrektorzy). We wszystkich szkołach (według deklaracji respondentów) znajdowały się odrębne sale albo pracownie komputerowe. Wyniki badania pozwoliły na kompleksową analizę sposobu nauczania fizyki w szkołach, wyposażenia pracowni fizycznych i przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć.

Deskryptory TESE: fizyka, nauki ścisłe, szkoła średnia, szkolnictwo średnie, jakość kształcenia, jakość nauczania, metodyka, metoda nauczania
TESE descriptors: physics, natural sciences, secondary school, secondary education, quality of education, teaching quality, learning theory, teaching method
Publikacje:
  • ASM Centrum Badań i Analiz Rynku. (2010). Raport. Wyniki badań przeprowadzonych na grupie użytkowników oraz gremiów decyzyjnych. Pobrane z http://e-doswiadczenia.mif.pg.gda.pl/raporty-pl
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"