Tytuł badania: |
Wyniki badań zmniejszenia natężenia głosu nauczycieli oraz zmniejszenia hałasu tła akustycznego w salach lekcyjnych po wykonaniu adaptacji akustycznej |
Projekt badawczy: |
- Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2011 |
Badacz: |
Izabela Jakubowska, Witold Mikulski |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania było zjawisko tła akustycznego w salach lekcyjnych. Pomiarów dokonano w czterech salach lekcyjnych Szkoły Podstawowej nr 212 im. Krystyny Krahelskiej w Warszawie. W dwóch salach wykonano adaptacje akustyczne, w dwóch – nie. Zastosowanie zjawiska adaptacji akustycznych było możliwe dzięki wykorzystaniu sufitów podwieszanych z tzw. wyrobem dźwiękochłonnym. Pomiary wykonano podczas dziewięciu lekcji w każdej z badanych sal (łącznie: 36 lekcji). Wyniki pomiarów np. czasu pogłosu oraz wskaźnika transmisji mowy potwierdziły efekt Lombarda. Wyniki pozwoliły określić gęstość rozkładu poziomu dźwięku (poziom głosu nauczyciela oraz tła akustycznego). Badanie potwierdziło, że natężenie głosu nauczyciela w salach z zastosowaną adaptacją akustyczną jest mniejsze niż w salach bez tej adaptacji (różnica o 5,4-10,8 dB). |
Deskryptory TESE: |
praca, bezpieczeństwo, zdrowie, nauczyciel, sala zajęć, szkoła |
TESE descriptors: |
labour, safety, health, teacher, classroom, school |
Publikacje: |
- Mikulski, W. i Jakubowska, I. (2013). Wyniki badań zmniejszenia natężenia głosu nauczycieli oraz zmniejszenia hałasu tła akustycznego w salach lekcyjnych po wykonaniu adaptacji akustycznej. Bezpieczeństwo Pracy: Nauka i Praktyka, 6, 10-12.
|