Abstrakt: |
W pierwszej części badania opisano weryfikację list kontrolnych wspierających diagnozę stanu bhp w szkole. Drugą część poświęcono metodom i praktycznym sposobom poprawiającym stan bezpieczeństwa w szkołach (listy kontrolne przeznaczone do samodzielnej identyfikacji zagrożeń wypadkowych w szkole). Druga część badania pokazała najważniejsze zagrożenia wypadkowe, a także ich źródła oraz miejsca występowania. Procentowy rozkład występowania tzw. słabych punktów w 30 badanych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych był następujący: teren przyszkolny (22%), budynki na zewnątrz (11%), boiska i ziemne tereny sportowe (2%), pływalnie (1%), budynki wewnątrz szkoły (13%), szatnie i przebieralnie (8%), schody i klatka schodowa (3%), korytarze i przejścia (9%), sale, pracownie i pomieszczenia warsztatowe (14%), sala gimnastyczna (9%), biblioteka/czytelnia (2%), pomieszczenia sanitarne (2%), organizacja zajęć (4%). Pozyskane dane posłużyły do wypracowania szczegółowych zasad oraz działań poprawiających bezpieczeństwo w szkołach. |