Tytuł badania: |
Dźwięk dzwonka w szkole – sygnał informacyjny i źródło hałasu |
Projekt badawczy: |
- Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2013 |
Badacz: |
Izabela Jakubowska, Witold Mikulski |
Abstrakt: |
Celem badania była ocena słyszalności dźwięku dzwonka, a także jego szkodliwości na terenie szkoły. Badanie przeprowadzono w wytypowanej szkole podstawowej. Do uzyskania miarodajnych pomiarów posłużono się metodą eksperymentu, który miał zweryfikować zależność: wpływ zmiany położenia dzwonka na jego słyszalność, a także szkodliwość dla osób przebywających na szkolnym korytarzu. W badaniu mierzono poziom hałasu emitowanego przez dzwonki oraz poziom ciśnienia akustycznego w tercjowych pasmach częstotliwości dźwięku badanych dzwonków. Określono także ich charakterystykę kierunkową. Ponadto, doniesienie zawiera dane na temat kryteriów słyszalności i braku szkodliwości dzwonka oraz wyniki pomiarów wpływu położenia dzwonków na równomierność nagłośnienia na korytarzu/salach lekcyjnych. Wyniki badania potwierdziły kierunkową emisję dźwięku dzwonka: największą energię akustyczną dzwonek emituje w płaszczyźnie poziomej do powierzchni, do której został przymocowany. |
Autorskie słowa kluczowe: |
hałas, słyszalność dźwięku dzwonka, dźwięk dzwonka w szkole |
Author's Keywords: |
noise, audibility of school bell, sound of school bell |
Deskryptory TESE: |
szkoła, pomiar, zdrowie, sala zajęć, bezpieczeństwo, wyposażenie |
TESE descriptors: |
school, measurement, health, classroom, safety, equipment |
Publikacje: |
- Jakubowska, I. (2014). Dźwięk dzwonka w szkole – sygnał informacyjny i źródło hałasu. Wyniki badań własnych. Bezpieczeństwo Pracy: Nauka i Praktyka, 9, 12-15.
|