Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacji tzw. list kontrolnych w 30 polskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Listy kontrolne są narzędziem wsparcia diagnozy stanu bhp w szkołach. Na potrzeby badania przygotowano kilkanaście tematycznych list kontrolnych, które miały za zadanie praktycznie zweryfikować słabe punkty stanu bezpieczeństwa w szkole. Należały do nich: organizacja zajęć, teren wokół szkoły, budynki na zewnątrz, boiska i ziemne tereny sportowe, pływalnie, budynki wewnątrz szkoły, szatnie i przebieralnie, schody i klatka schodowa, korytarze i przejścia, sale, pracownie i pomieszczenia warsztatowe, sala gimnastyczna, biblioteka/czytelnia, pomieszczenia sanitarne. W celu weryfikacji wyżej wymienionych list kontrolnych przeprowadzono badanie ankietowe. Wzięli w nim udział dyrektorzy szkół. Ankieta weryfikowała następujące kwestie: czy lista obejmuje całość zagadnień związanych z ryzykiem wypadkowym powodowanym zagrożeniami mechanicznymi w szkołach; czy pytania są zrozumiałe i precyzyjnie sformułowane; czy lista umożliwia identyfikację "słabych punktów" w szkole i na jej terenie. Wyniki badania potwierdziły, że większość badanych odpowiedziała twierdząco na każde pytanie (najwięcej odpowiedzi typu: raczej tak, tak). Wyniki praktycznej weryfikacji potwierdziły przydatność narzędzia wspomagającego identyfikację zagrożeń wypadkowych w szkole. |